• Angelica77

Göra om badrum, våttapeter=Är det helt ute??

Vi skulle behöva ta oss an vårt ena badrum som är reservtoan så att säga. Det finns en duschhörna, toalett, och handfat. Ventilationsfläkten till huset sitter uppe i taket som fular ner det hela men det är inget att göra åt.

Frågan är nu bara om det är helt ute att sätta nya våttapeter o plastgolv eller är det bara kakel o klinker som gäller nu för tiden??? Toan ligger ute vid groventrén som vi även har tvättmaskinen i. Så det är liksom inte fintoan där gästerna går.

Vi vill ju göra helt nytt och snyggt, men inte lägga en hel förmögenhet på det. Och det borde ju hänt en hel del på våttapet-fronten så att det finns en hel del snyggt där nu.

Nån som gjort om en toa men som INTE kaklat och gärna om nån har bild på mindre toalett.

Och finns det länkar om sidor på nätet som man kan se lite snygga bilder samt våtrumstapeter????????

• Svar på tråden Göra om badrum, våttapeter=Är det helt ute??
  • ALJO

Har ingen bild, men vårat förra hus som vi sålde i somras hade jag planerat för en badrumrenovering, hittade gråbredrandiga ganska snygga våtrumstapeter. Anledningen med tapet var att det inte var nog stabilt underlag nog för kakel, det hade varit för mycket jobba tt ta upp hela golver osv. Fast om det måste bli så dyrt med kakel vet jag inte, det är egentligen golvvärmen som kostar, enkelt vitt kakel som jag tycker är snyggt kostar 50 kr m2.

• lycklig fru

Ett alternativ kan ju vara att ha kakel på väggarna i duschen, klinkers på hela golvet och sen sätta väv på resten av väggarna och måla med färg för våtrum.
    Håller med ALJO att det inte behöver bli så dyrt med kakel och klinker om man väljer standardkakel. Billiga klinkers går också att hitta på t ex Bauhaus. Kakelfirmor kan säkert ha något litet restparti på kakel som dom säljer billigt, ev. sånt som utgår ur sortimentet.

Personligen tycker jag att det är mycket snyggare med kakel och klinkers än våtrumstapet. Även om det säkert finns mycket snyggare våtrumstapeter nu än vad det gjorde för några år sedan. Det känns ändå lite 80-tal om du frågar mig.

Lycka till med renoveringen.

• disel

det finns ju jättesnygga våtrumstapeter nu (mot för förr alltså) bla. så finns det en matta som ser ut som mosaik.... det duger väl till en tvättstugetoa?

om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • Angelica77

Var nere i färgaffären o kollade runt lite. Blev tipsad att sätta vävtapet och måla i nån snygg nyans istället för våtrumstapet. Dels mkt lättare att sätta upp, man kan göra det själv samt att man kan måla om ifall man tröttnar på färgen. Men så blir det klinker o värmegolv samt ev kakel i duschhörnan samt kakel runt handfatet.
    Och genomskinliga duschväggar som är vikbara.

• Carbonara

Det finns en speciell våtrumsväv med tillhörande grundfärg/lim och täckfärg som är ett godkänt våtrumssystem. Om du nu inte ville lägga/sätta klinkers och kakel.

• Stora

Vi kommer att halvkakala med standardkakel o sen måla resten med speciellt våtrumsfärg +väv pg av snedtag o det blir kanske plastgolv till. Klinkers är hårt o kallt om man inte lägger in värme.

Svar på tråden Göra om badrum, våttapeter=Är det helt ute??