• Sencha

Vi som gillar lever :-)

Även om många tycker vi är konstiga så är vi ju en del som tycker lever är mumsgott

Hur brukar ni tillaga er lever?

• Svar på tråden Vi som gillar lever :-)
  • Sencha

Vanligtvis gör jag helstekt kalv/ungnötlever. Jag bryner den runt om i en stekgryta, öser på vatten och låter den koka under lock. Sedan gör jag gräddsås på skyn och skivar upp levern. Serveras med ris och lingonsylt och gärna kokta morötter.

• Sencha

Ibland skivar jag ungnötlever, panerar i rågmjöl och steker. Sedan på med lite vatten och lock och efterkoka, och slutligen reder jag av såsen.

• Sencha

Kycklinglevergryta:

Bryn levern, tillsätt gul lök (klyftad) och morötter i bitar, samt vatten. Låt koka en stund. Häll i en slatt grädde och red av med mjöl/vattenblandning. Salta och peppra. Servera med ris.

• Sencha

Kycklingleverpastej:

Hacka en gul lök och en vitlöksklyfta fint. Tina kycklinglever (400 g) och skär i mindre bitar. Stek lök och lever försiktigt i smör tills det är genomstekt. Häll ev på liiite vatten och låt efterkoka under lock några minuter. Häll ner alltsammans i matberedare. I med lite salt, timjan och svartpeppar. Klicka i 25 g rumsvarmt smör. Kör matberedaren så det blir ordentligt mosat. Tillsätt 0,75 dl grädde i en fin stråle medan maskinen kör. Häll allt i en form och stäl i kylen några timmar. Servera med bröd och ättiksgurka.

• josmoel

Levergryta!

Strimla ugnötslever, klipp bacon i strimlor, hacka en gul lök.
    Stek levern, tillsätt bacon och löken. Låt puttra en stund.
    Tillsätt 3 dl grädde och låt koka upp. Puttra ca 15 minuter på svag värme.
    Salta och peppra efter tycke och smak.

Servera med ris och lingonsylt.

~~*~~Gunilla, mamma till Josefine och Moa, gift med Stefan~~*~~
  • Kofttanten

Jag har tyckt om lever innan, men filmen Hannibal förstörde det för mig

• Alicat

jag kan få råsug på kycklinglever.

blanda ett par matskedar mjöl med salt och vitpeppar (mkt) i en plastpåse. Släng i kycklinglevern och skaka påsen.

Bryn i smör/margarin, häll på grädde 3-4 dl och låt puttra tills levern är genomkokt.

servera med potatismos och lingonsylt.

• Danbala

Leverstuvning. Tärnar lever, skakar omkring bitarna i en mjölpåse. Steker dem i smör, tillsammans med hackad lök, och häller på mjölk. Kryddar med salt, peppar, soja. Mums filibabba!

[En del är för dumma för att ha ångest. Det är smart. (Jan Stenmark)]
  • gbgumman

Gillar också lever. Men får inte äta det då min man inte vill. JAg steker den med mycket lök och grädde lite soya och kryddor.
    Pressad potatis till

• Danbala

Mmm, min karl är inte heller förtjust i det, så det blir just inte av att det lagas här heller. :-/

[En del är för dumma för att ha ångest. Det är smart. (Jan Stenmark)]
  • pippin

Ett tips!!! När ni gör leverstuvning, ta i lite curry, det blir himmelskt gott.

Svar på tråden Vi som gillar lever :-)