Vi som gillar lever :-)
Även om många tycker vi är konstiga så är vi ju en del som tycker lever är mumsgott
Hur brukar ni tillaga er lever?
Även om många tycker vi är konstiga så är vi ju en del som tycker lever är mumsgott
Hur brukar ni tillaga er lever?
Vanligtvis gör jag helstekt kalv/ungnötlever. Jag bryner den runt om i en stekgryta, öser på vatten och låter den koka under lock. Sedan gör jag gräddsås på skyn och skivar upp levern. Serveras med ris och lingonsylt och gärna kokta morötter.
Ibland skivar jag ungnötlever, panerar i rågmjöl och steker. Sedan på med lite vatten och lock och efterkoka, och slutligen reder jag av såsen.
Kycklinglevergryta:
Bryn levern, tillsätt gul lök (klyftad) och morötter i bitar, samt vatten. Låt koka en stund. Häll i en slatt grädde och red av med mjöl/vattenblandning. Salta och peppra. Servera med ris.
Kycklingleverpastej:
Hacka en gul lök och en vitlöksklyfta fint. Tina kycklinglever (400 g) och skär i mindre bitar. Stek lök och lever försiktigt i smör tills det är genomstekt. Häll ev på liiite vatten och låt efterkoka under lock några minuter. Häll ner alltsammans i matberedare. I med lite salt, timjan och svartpeppar. Klicka i 25 g rumsvarmt smör. Kör matberedaren så det blir ordentligt mosat. Tillsätt 0,75 dl grädde i en fin stråle medan maskinen kör. Häll allt i en form och stäl i kylen några timmar. Servera med bröd och ättiksgurka.
Levergryta!
Strimla ugnötslever, klipp bacon i strimlor, hacka en gul lök.
Stek levern, tillsätt bacon och löken. Låt puttra en stund.
Tillsätt 3 dl grädde och låt koka upp. Puttra ca 15 minuter på svag värme.
Salta och peppra efter tycke och smak.
Servera med ris och lingonsylt.
Jag har tyckt om lever innan, men filmen Hannibal förstörde det för mig
jag kan få råsug på kycklinglever.
blanda ett par matskedar mjöl med salt och vitpeppar (mkt) i en plastpåse. Släng i kycklinglevern och skaka påsen.
Bryn i smör/margarin, häll på grädde 3-4 dl och låt puttra tills levern är genomkokt.
servera med potatismos och lingonsylt.
Leverstuvning. Tärnar lever, skakar omkring bitarna i en mjölpåse. Steker dem i smör, tillsammans med hackad lök, och häller på mjölk. Kryddar med salt, peppar, soja. Mums filibabba!
Gillar också lever. Men får inte äta det då min man inte vill. JAg steker den med mycket lök och grädde lite soya och kryddor.
Pressad potatis till
Mmm, min karl är inte heller förtjust i det, så det blir just inte av att det lagas här heller. :-/
Ett tips!!! När ni gör leverstuvning, ta i lite curry, det blir himmelskt gott.