Du måste logga in för att svara i en tråd.

• SandvikenMamma

3 månaders klåda var skabb

Jag har haft extrem klåda i ca tre månader. Mitt barn i ca en månad. Jag har besökt hälsocentralen 5 gånger, haft telefonkontakt ytterligare 5 gånger. Mitt barn har varit där tre gånger på en vecka (förra veckan).

Vi har blivit hemskickade varje gång med recept på nya salvor för "torr hud" och vi har även fått väldigt stark kortison.

Igår var jag där igen för min egen del igen. Det var skabb. En receptfri salva på apoteket och nu är både jag och barnet friskt.

ca 1500 pix fattigare är jag nu p.g.a. salvor för våran "torra hud". Igår blev förskolan tvungen att stänga efter att jag hämtat hem barnet, och nu har dom sanerat hela avdelningen.

Sjukvården är i många fall bra, men här har det blivit en stor miss eftersom dom inte ens tittat på vad klådan kommer ifrån första gången vi var dit.

(Håll koll på er också. Skabb börjar med klåda mellan fingrarna och tårna och kliar som satan!)

• Svar på tråden 3 månaders klåda var skabb
  • Birgitta2

Har varit med om liknande. Klåda, klåda klåda i håret och nacken. I flera veckor. Till slut hade jag kliat sönder nacken. Sökte vård. De sa att jag var allergisk mot svart färg (hade en svart skjorta på mig!). Dagen efter fick jag en lus under nageln!!! Så jag hade hårlöss!!

Detta var säkert 30 år sen, och jag var sambo med en invandrare. Hans kusin hade kommit på besök från Bangladesh och jag hade dennes barn i knäet, och de var fulla med hårlöss!

• Bast

Själv hade jag en vansinnig klåda i senare tonåren och fick diagnosen skabb. Senare visade det sig att det var penicillin jag var allergisk mot!
    Nä, ibland ger jag inte ett jota för sjukvården!

Har du funderat på om du tänkt gå vidare med det här? Finns det någon patientnämnd eller liknande där du bor? Personligen tycker jag att du ska försöka gå vidare, om inte annat så för de onöndiga besväroch kostnader ni utsatts för!

• Elis är min kärlek

Fy fasen vad äckligt, jag menar inte att du TS och alla andra som haft/har skabb är äckliga.. men jag hade dörr om jag hade fått skabb. Vet du vart du har fått det ifrån då???

• SandvikenMamma

Nä, jag tänker inte gå vidare med det här för att jag har inte ork eller tid med det... Även om det känns jävligt surt faktiskt. Men jag hoppas dom inte gör om det mot någon annan, för det här har varit hemskt!

Skabb smittar via kroppskontakt. Jag vet inte vart jag fått det ifrån. Har inte den blekaste, för ingen av dom i min omgivning har haft det, och jag brukar inte direkt springa fram till okända människor och kramas

• Elis är min kärlek

Jag menar såklart att jag hade dött och inte dörr..

Men Måste du inte sanera hela husett/lägenheten nu då TS? Sätter inte dom där små kräken sig i allt möjligt??

• Plippi

Det var faktiskt en hel sida i vår lokaltidning om skabb, för ngn vecka sedan. Tydligen är det ganska vanligt. De flesta tycker kanske att det är lite jobbigt att tala om det, och håller tyst. Det stod ialla fall att det absolut inte har med personlig hygien, osv, att göra.

• SandvikenMamma

Jag vet inte hur mycket jag ska sanera hemma. Vi ska ju tvätta alla kläder, sängkläder, handdukar osv. Men jag kan inte läsa någonstans att vi ska göra rent sakerna... Kanske är dom extra försiktiga på förskolan? Någon som vet hur det ligger till?

• Anonym

Lägg ut saker för att vädra också. Tex stövlar, jackor mm som inte går att tvätta.

• uniMog

men.. jag trodde inte skabb kunde föröka sig hos människor? Dvs de dör ut av sig själv och man behöver alltså inte behandlas. Var konstigt! :-O

Nullus Anxietus
  • SandvikenMamma

Hm... Nu blir jag nyfiken efter att ha läst Pejgans inlägg. Är skabb en ovanlig "sjukdom"? Är det kanske därför som dom inte tittade om det först?

• uniMog

Skabb brukar bara smitta djur.. eller rättelse: De små djuren ska inte kunna överleva hos människa så hos oss brukar det bara visa sig som en kraftig men snabbt övergående klåda.

Nullus Anxietus
  • Anonym

Det är olika skabb. Skabb som sitter på människor smittar inte djur och tvärtom..
    Har själv haft skabb en gång och pratade med sjukvården om detta.

• uniMog
    Anonym skrev 2007-02-13 11:14:26 följande:
    Det är olika skabb. Skabb som sitter på människor smittar inte djur och tvärtom..Har själv haft skabb en gång och pratade med sjukvården om detta.
    ahaaaaa! jag sökte massor på nätet nyligen eftersom vår hund haft det och hittade inget om "människoskabb". Det måste jag läsa mer om.
    Nullus Anxietus
  • SandvikenMamma

Okej, intressant. Jag ska sätta mig och googla lite ikväll när tösen somnat

• Anonym (VC)

På tal om vården så är det så att det finns väldigt noncharlanta personer som jobbar med det.
    Svärmor har under ett halvår fått fyra olika pencillinkurer mot hosta. Nu visar det sig att hon har cancer som har spridit sig i större delen av kroppen

Svar på tråden 3 månaders klåda var skabb