• Nadia

Vad är en islamist?

Ja som rubriken lyder så undrar jag vad en islamist är? Det är många som använder sig av ordet så berätta gärna vad det betyder.

• Svar på tråden Vad är en islamist?
  • kaksmulan

en islamist är en person som räknar sig tillhöra religionen islam...

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Danbala

Som jag använder det är det någon som anser att islam ska ligga till grunden för politik. Någon som gör politik av religionen och religion av politiken. Ett lika fult ord som "kristdemokrat".

(Fast ofta, i diskussioner ang. samhället idag, får det nog betyda framförallt de som är ganska aggressiva och fundamentalistiska islamister.)

Detta betyder ordet för min del, alltså.

[En del är för dumma för att ha ångest. Det är smart. (Jan Stenmark)]
  • Nadia
    kaksmulan skrev 2007-02-13 14:27:02 följande:
    en islamist är en person som räknar sig tillhöra religionen islam... Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
    En person som tillhör islam kallas muslim. INGET annat...
  • Mamsing

Islamism, förstått som politisk islam, är en bred politisk rörelse med olika förgreningar. Det gemensamma målet är att politiken ska bygga på de religiösa skrifterna, en islamisk värdegrund. De som anses vara islamister använder inte begreppet om sig själv eller andra som delar deras uppfattningar.

Inom den islamistiska rörelsen finns såväl moderata demokratiska partier som extremistiska militanta grupper. Termen islamism blandas ofta ihop med islamisk fundamentalism.

Den viktigaste islamistiska grupperingen är det ursprungligen egyptiska Muslimska brödraskapet.

Källa: sv.wikipedia.org/wiki/Islamist

• Santos v2

En islamist är som muslimska fundamentalister, antisekulära och för en islamsk stat där regler och lagar bygger runt koranen. Islamister finns sverige och hela europa.

• Mamsing

Santos v2: Termen islamism blandas ofta ihop med islamisk fundamentalism.. Se mitt tidigare inlägg...

• Plenum

Jag rekommenderar Mattias Gardells bok "Bin Ladin i våra hjärtan" för att få det klart för sig vad islamism innebär och vilka faktorer som tog upp islamisterna till ytan
    www.dagensbok.com/index.asp

• Cokkie

En islamist är en fundamentalistisk Muslim. En terrosist, if u like.

• Pranvera 07
    Cokkie skrev 2007-02-14 07:20:33 följande:
    En islamist är en fundamentalistisk Muslim. En terrosist, if u like.
    Jag tror att alla troende muslimer är fundementalister (bokstavstroende) alltså att man tror på att allt som står i koranen är Guds ord men alla muslimer är inte Islamister då det är en mer politisk inriktning och alla islamister är inte terrositer!
  • Santos v2

Pravera 07: Det moderna ordet fundamentalist är inte bokstavstroende. Det är steget längre, och för just Muslimska Fundamentalister anser jag att idag det står för antisekulära ideologier..

Med andra ord, islamist...

Svar på tråden Vad är en islamist?