God, enkel kaka att ta med till jobbfika när jag visar min nyfödda dotter!?
Javisst! Det behöver jag hjälp med. Ge mig recept på en lättlagad smarrig kaka att bjuda jobbarkompisarna på när jag visar upp min nyfödda dotter.
/Mimmi
Javisst! Det behöver jag hjälp med. Ge mig recept på en lättlagad smarrig kaka att bjuda jobbarkompisarna på när jag visar upp min nyfödda dotter.
/Mimmi
Kladdkaka, tyvärr sitter jag på jobbet o har inte receptet här men sök på det på nätet. Sen bara ta med sprutgrädde... Kanongott.
Tack Visma för ditt svar, men kladdkaka är jag tyvärr trött på. Föråt mig på kladdkaka när jag var student. Vore kul med, något för mig, nytt grepp på kakfronten. Kladdkaka är en klassiker.
Äppelpaj
Varför inte den berömda kexchokladpajen som det finns trådar på här?
Morotskaka är nog inte alltför svårt, men sagolikt gott!
Eller köp med dej en prinsesstårta
Klad kaka
2 ägg
3dl socker
2dl mjöl
1 tskd vanilj socker
2msk kakao
50 grams magarin
smält smöret på spisen, tills det är helt smält
sätt på ugnen på så många grader du tycker 225 grader tror jag det är...
Vispa ägg och socker i en bunke för sig, Men efter detta nedan.
Rör ihop kakaon och mjölet samt vanilj sockret i en bunke.
blanda sedan ihop smöret i mjöl blandningen och tillsätt äggen och sockret i där och rör ihop
häl allt detta i en en form och grädda i ugnen i 15-20min
och klart
Oki... finns såna där smarriga moccarutor... Men jag brukar göra det som en sockerkaka o dela den på mitten o hälla smeten i mitten o sätta ihop kakan igen... oxå smarrigt... Kan ju göras med vaniljsmör oxå...
Morotskaka.
Äppelkaka.
Lätta att göra och goda!
Filkaka
fast viktväktarnas...
men tycker har ja inte receptet
men det finns på kärleks mums
elle bara baka goa kakor?
Vart lite nyfiken...
vad är det för kexchokladpaj som nämns???
Morotskaka bjöd jag på sista dagen innan jag gick på min föräldraledighet. Så den är utesluten.
Kanske ska göra den där kexchokladpajen... Läste precis om den här.
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m16584866-1.html
Här är en länk till en kexchokladpaj-tråd Recept är få första inlägget.
Den är helt gudomlig!
Hej hej,
Har skrivit av kexchokladpajreceptet och testar kanske det. Tack för ert engagemang!
En mycket god och enkel kaka är Silviakakan:
2 ägg
2 dl socker
1 dl kallt vatten
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
100 gr smör/margarin
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula
kokos
Ägg och socker vispas ihop till en vit och porös smet. Häll i vattnet. Blanda mjöl och bakpulver tillsammans och häll i det i smeten. Grädda i 175 grader på nedersta falsen i ca 45 min. Helst i en löstagbar form (ca 21 cm i diameter)
Låt kakan svalna och under tiden gör du krämen som ska bredas över kakan. Smör, socker, vaniljsocker och äggula kokas under vispning på svag värme tills allt är smält. Bred smeten över kakan och häll till sist kokosflingor över.
Tips! Gör dubbel sats och grädda i långpanna!
dumlekakor
ANANASPAJ!
pajskal, se kokbok
fyllning:
en burk krossad ananas(häll bort spadet)
2 dl creme fraiche
2 msk socker
2 tsk vaniljsocker
1 ägg(kan uteslutas)
in i ugnen i 15-20 minuter på 200g, tills pajen fått fin färg
servwra med glass! gott o enkelt!
alltså, blanda bara ihop all fyllning, ordningen spelar mindre roll. häll uppepå degen
jag bruklar ta in det en stund, beroende på vilket recept man använder.(pajskalet) men ibland ska man ha in det i kylen.
kolla kokboken, o välj ett recept där. annars kan du återkomma så ska jag ge dig receptet på det.om jag hittar det..