Jag köpte en sits som låter som samma som Linnpinns, men utan lutningsfunktionen. Man skruvar fast ett fäste i sadelstången. Problemet var bara att på min Skeppshult tantcykel blev det alldeles för trångt, så det går inte att justera som man ska kunna, utan den sitter i det enda läge som funkar. Dessutom fick inte hållaren till mitt bygellås plats på stången längre, så nu ligger låset och skramlar i cykelkorgen när jag cyklar.
Andra saker som är dåliga med min sits är att remmarna är alldeles för korta. De är utdragna på max och då går det med nöd och näppe att trä dem över hjälmen. Och att först spänna fast barnet och sen trixa med hjälmen är inte heller bra eftersom man gärna vill hålla i cykeln när de sitter i sitsen. Och den tunna textildynan som är i är mest besvärlig eftersom den blir dyblöt om cykeln står i regn. Den går iofs att ta bort, men onödigt att betala för den då. Det är lättare att bara torka av en sits helt i plast.
Så jag är rätt missnöjd med mitt dyra inköp. Vad tusan är det nu för märke??? Tror att den heter Hama, men är inte säker. Grå med en tunn textildyna.
Hade jag köpt en sits i dag har jag köpt en rejäl gammal orange rex - gärna begagnad, som man fäster på pakethållaren. Stor och rymlig och stabil.
Men som sagt - utgå ifrån din cykel för bästa sitsen. Barn på styret tycker jag låter vingligt. Svårt att styra när barnet kastar sig åt sidan för att kika på haren som sprang förbi...
Och cykla, cykla - vi älskar det båda två och såååå mycket fortare man tar sig dit man ska än att traska med vagnen.