referensbrev, vad skriver man?
Jag har blivit ombedd att vara referens för ett par som ska adoptera ett barn till.. Vad skriver man om i brevet? Finns det några mallar eller tipssidor? Man vill ju göra det så bra som möjligt...
Jag har blivit ombedd att vara referens för ett par som ska adoptera ett barn till.. Vad skriver man om i brevet? Finns det några mallar eller tipssidor? Man vill ju göra det så bra som möjligt...
Här finns tips:
www.adoptera.nu/refbrev.jsp
Tack! Tar gärna emot fler tips...
Våra referenter började med ett stycke om sig själva. Tex vi heter x och y och vi bor tillsammans med våra barn z och v i x-torp. Vi jobbar som... Vi känner (de blivande adoptivföräldrarna) genom...
Sen följer ett stycke om vad vi och referenterna gör när vi umgås, tex gör middagar, åker ut med båten mm.
Efter det berättar referenterna hur de ser oss som personer. Dels personlighet men också tex om hur vi umgås med deras barn.
Breven blev knappt en A4-sida långa. "Slösa" med snälla adjektiv som du tycker stämmer. Jag vet inte vad du tycker om de personer som tillfrågat dig att vara referent, men jag vet några som tagit upp mindre positiva saker också. Våra brev var dock rakt igenom positiva (inte för att vi är perfekta, utan för att våra referenter valde att fokusera på allt positivt).
Hoppas det var någon hjälp
Såg att de som ska adoptera redan har ett barn. Babbla på om hur de är som föräldrar till det barnet då också såklart. Låt det ta stor plats.
Gnista, tack för input! Självklart tänker vi fokusera på det som är positivt! Tänkte skriva mest om hur de är med sitt "befintliga" barn, men visst är det väl relevant också att nämna hur hans (sonens) relation till vår dotter är?
Visst! Att nämna relationen mellan sonen och er dotter är relevant. Tänk så här: Vad skulle du vilja veta om de personer som du skulle placera ett adoptivbarn hos om du är utredare respektive om du är den som placerar barn i ursprungslandet?Lycka till!
Gnista, allvarligt? Finns det såna som skriver _negativa_ saker i referensbreven? Vad hemskt... Användes de referensbreven i hemutredningen sen? Allvarligt så tror jag att jag hade myglat undan det brevet och frågat någon annan om referensbrev. I de breven vill man ju bara visa vad undebar man är! Eller i alla fall verka lite normal. Ingen är ju perfekt men jag tror att de flesta referensbrev är enbart positiva ändå...
HasseH, det där blir säkert jättebra! I alla fall så länge som vi verkar underbara, mohahahaha. Fick du mitt mail? Min mail är lite opålitlig, minst sagt...
Ethi - haha! Klart ni kommer framstå som världens underbaraste!
Haha, jamen självklart! *rättar till glorian lite diskret*
Ethi: ja, jag har hört om ett par som fick ett referentbrev som innehöll flera ganska negativa formuleringar. Detta par hade väldigt litet nätverk, och därmed få personer som överhuvudtaget kunde vara referenter. Nu vet jag inte om referenterna helt enkelt inte tyckte att paret var lämpliga som föräldrar, eller om referenterna inte förstått vad ett referentbrev innebär. Men hemskt är det.
Följande brev fick våra referenter innan de påbörjade sitt författande ... kanske kan du TS hitta ngt av nytta där i elle rockså är det sånt som andra redan tipsat om ... hoppas dock det ger något litet åtminstonde.
"Nära & kära,
Tack för att just du tror på oss som föräldrar och vill medverka till våra möjligheter att få adoptera ett barn och bli den familj vi länge drömt om. Ett referent brev är inte så krångligt som det låter även om det för oss är en stor sak. Ditt uttalande blir ett värdefullt komplement till bedömningen av oss som sökande och förutsätts vara allvarligt övervägt.
Ditt referentbrev ska berätta vem du själv är och hur du känner oss som du skriver det för. För givarlandet är detta brev en garanti för att det finns personer kring dem som ska adoptera och det ska intyga att de är lämpade att ta emot ett barn och adoptera det. Du som referent tar på dig ett med ansvar genom medverkan till att ett barn kommer till oss. Referensbrevet blir en del av hemutredningen och översätts och skickas efter det till givarlandet. De lägger särskild vikt vid referenserna därför att om man får det svårt i livet i dessa länder är det oftast släkt och vänner som man har att lita på. Dessutom kan de ha tankar om att tjänstemän (adoptionsutredaren) kan vara korrumperade.
För att få adoptera ett barn från uttalandet krävs att man har ett beslut om medgivande jml § 25, 2:a stycket i socialtjänst lagen. Det medgivandet får man efter att gjort en hemutredning. En adoptionsutredning är tämligen omfattande där utredarna i regel träffar makarna vid minst fyra tillfällen. Utredningen görs enligt bestämda mönster och skall innehålla information om bla tidigare förhållanden, nuvarande förhållanden, äktenskap, erfarenhet av barn och partnernas hälsotillstånd. Som en kontroll används referenterna. Eftersom ni som våra referenter känner oss väl önskar vi att ni har mod att ta upp eventuella tveksamheter ni känner med oss. Beslut om medgivande eller ej fattas sen av socialnämnden på grundval av den utredning som adoptionsutredaren har gjort. Socialnämnden skall i den här frågan endast företräda det okända barnet och därför blir utredningen inkl referentbreven väldigt viktiga för att bli godkända.
Så om Du kommit fram till att vårt beslut att vilja adoptera barn enbart är ett gott beslut, så kommer här en liten checklista på vad ett "bra referenbrev" ska innehålla. Vi hoppas kunna få se det senast i augusti innan vi ska överlämna det till vår adoptionsutredare. Ev kommer då några tillägg och en andra omgång.
* Skriv ett sidhuvud "Till X Stadsdelsförvaltning" och sedan ort och plats
* Skriv sedan rubrik t ex "Referens för Samuel & Angla Xson"
* Uttalande om makarnas lämplighet (se nedan)
* Datera, underteckna, skriv titel och adress
* Av inledningen skall framgå hur väl ni känner oss
* Brevet ska beskriva Dig själv och din familj, hur gamla barnen är osv
* Brevet ska beskriva Din/Er egen barnerfarenhet
* Din/Er relation till oss tex hur länge och hur vi känner varandra, hur vi träffas osv
* Brevet ska beskriva oss som par och individer tex vårt äktenskap, intressen, styrkor osv
* Brevet ska beskriva oss tillsammans med barn tex hur C & T är med oss osv
* Dina känslor inför att vi ska ta till oss ett adoptivbarn tex vår förmåga och föräldraskap
Tack på förhand
Varma tankar Angla & Samuel"