• DansAnsan

Vilken sjal till 9 kg bebis, o lätt att knyta?

Har en tricot slen sedan tidigare, men vill ha en som avlastar ännu bättre o som helst inte är fem meter lång. Gossen är 8 mån o väger ca 9 kg.

Vilka vävda sjalar finns det som är lätta att ta på o som inte är så långa?

• Svar på tråden Vilken sjal till 9 kg bebis, o lätt att knyta?
  • Tussetösen

Haha... ja den e rätt klumpigt lång... men nått råd eller tips har jag tyvärr inte...

• DansAnsan

Ok, kollade nu på babydesign o fastnade för hoppediz (den vävda) eller storchenwiege.

Vilken är bäst av dessa?

• Lumlum

Det är nog en smaksak, men jag gillar storchenwiege leo-sjalarna. Mjuk, mysig och lättknuten.

• getingmidja

Hej!

Jag är också i sitsen att byta sjal, men det är ju rena sjaldjungeln därute!
    Efter att ha glott runt på nätet fastnade jag bla för Storchenwiege Inka och Bebina Stjärntecken.
    Men, hur lätt är det att veta hur de är IRL?
    Hur som helst, en vänlig själ inne på sjalbarn bjöd över mig på fika idag, och så fick jag prova hennes sjalar. (Hon hade just bla en "Stork" Inka och en Bebina stjärntecken.)

Bedömningen jag gjorde var: Inkan är underbart vacker i färgerna, men något tjockare än Bebinan.
    Bebinan var underbart mjuk och go, dessutom lika stadig som Storken.
    Mörkt denimfärgad med underbart vackert mönster av det stärntecken man valt som mönster.

Ja, det blev ett jäkla svårt val helt enkelt!
    Men jag ska nog köpa en Bebina stjärntecken i alla fall, även om den inte är lika färglad som Inkan.

(Sen tror jag, att har man handlat en sjal är det nog lätt att man suktar efter fler. )

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • getingmidja

Längden på sjalen man väljer beror ju på ens egen längd och kroppstyp.

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • mrsjling

Jag har en kille på 9kg och jag har precis bytt från elsatisk till vävd. Det blev en Easycare 3,7m. Jag tycker längden var lagom då jag ändå bara knyter i "Kryss" som jag tycker är super enkel och jätte bra. Skönt också att behöva mindre tyg. Det går snabbt att ta på och av och man kan ha den färdig knuten och bara sno på. Min son älskar den, sover länge i sjalen och vi använder den jämt, även ute på promenader.

Kolla på www.easycare.at/easycare2e/index.php  på den de kallar "upright".
    Lycka till!
  • DansAnsan

Tack för alla svar! Synd bara att sjalarna är så dyra, för man vill ju ha flera! Nu åker ju lillen i vagn en del också så jag kanske kan nöja mej med en tills vidare:)

När ni skriver "storchenwiege leo" eller storchenwiege inka", är det färgerna ni menar då?

• JosseS

Jag älskar min Stork leo rouge (röd). Har en 4,6 meters sjal och den är lika bra på ryggen som på magen. Stadig, gosig, avlastar bra och töjer sig inte. På höften blir det dock för mycket tyg över så jag har en kortsjal för det ändamålet. Kan varmt rekommendera Storken

• moonshadow

jag älskar min hoppe delhi (röd/orangerandig) den är mjuk och gosig, avlastar bra om man knyter den rätt men kan skära in rätt hårt om det blir snett. Ganska knepig att knyta omslutetRyggX med men när man fått till det rätt så håller den sig så tills man knyter upp igen - den töjer sig inte.

ett tips är at om du ska beställa en hoppe gör det från www.hoppediz.de/EN/index.htm där kostar en 4,6m sjal 57? (ca 570 kr) istället för de 700kr man betalar i sverige.

Soliga Hälsningar
    Hannah - mamma til marcus 060821

• DansAnsan

Tack än en gång för alla tips! Har i princip bestämt mej nu för en storchenwiege!

/Anna.

• moonshadow

om du fortfarande är osäker så kan du alltid hyra sjal från www.hyrsjal.se och om du gillar den så är det bara att köpa loss den, om du inte gillar den så byter du till en annan

Svar på tråden Vilken sjal till 9 kg bebis, o lätt att knyta?