• Catz

Konsult inom IT-branchen

Hej!

Hur är det att jobba som konsult inom IT-branchen? Fördelar/Nackdelar.

Vad jag förstått så får man prova på många olika saker och därför lär sig mycket och får bred kompetens. Detta låter ju jättebra.
    Men jag är lite skraj för att man kanske förväntas kunna väldigt mycket om många olika områden redan från början. Därför vet jag inte om jag vågar söka ett konsultjobb.

Jobbar nu som programmerare.

• Svar på tråden Konsult inom IT-branchen
  • ReRant

Vad har du för utbildning?

• appapp2

Du förväntas väl kunna det ditt uppdrag gäller, men du förväntas kunna läsa in andra saker själv. Dvs fortbildning sker i stor utsträckning i egen regi och på egen tid. Om det är nåt du inte kan men behöver, får man nog säga att du förväntas lära dig set.
    Vilket såklart är tjusningen. Och den stora utmaningen...

Vill du ett eget rum, saker att säga till om och tight gemenskap på din arbetsplats, är konsulteriet fel. Vill du ha utmaningar, jobba på tårna, slippa personalmöten och omorganisationer, ta stort eget ansvar, gillar att vara påläst, då är det rätt!

• Danbala

appapp2:

Håller med om dina punkter, och vill lägga till också att om man trivs med att arbeta med projekt från början till slut, känna sig som delaktig i en färdig vara, så är konsultandet ofta inte så optimalt.

[En del är för dumma för att ha ångest. Det är smart. (Jan Stenmark)]
  • Catz

ReRant:
    Utbildning: 5 års högskolestudier.

appapp2 och Danbala:
    Tack så jättemycket!

Några fler med åsikter, synpunkter och erfarenheter?

• NickiA

Som fd konsult i ett IT-företag skulle jag säga att fördelen/nackdelen med att jobba som IT-konsult kan vara resorna och arbetstiden (om det ingår i ditt jobb)

För min egen del kom taxin oftast och hämtade mig på måndag kl 06.00 och lämnade av mig hemma på fredagkvällen 20.00. Ofta innebar mitt jobb att jag jobbade mellan 60-70 timmar per vecka restiden exkluderad(inför deadline ännu mer).

Är man ute på kunduppdrag själv jobbar man hellre än sitter på ett tråkigt hotellrum. Är man flera på ett uppdrag uppstår dock oftast en härlig gemenskap och det kan bli både en och två öl efter jobbet.

En annan nackdel kan vara att man inte "kan" tacka nej till ett uppdrag även om man har lust. Det handlade oftast om att debitera, debitera, debitera.....

Jag själv hoppade av konsultlivet när jag fick mitt första barn eftersom det inte funkade att kombinera jobb med barn. Många andra på mitt företag gjorde samma sak, både killar och tjejer.

Min man är också IT-konsult och han har helt andra villkor än vad jag hade. Sällan mer jobb än 40-45 timmar i veckan. Kundbesök endast i stan och endast på dagtid. Eget rum på kontoret. 35-timmarsvecka hela sommaren (och det är verkligen det som gäller).

I övrigt håller jag med de andra här i tråden.

Med andra ord, kolla upp vad som gäller när du söker jobb och fundera i förväg ut vad du är beredd att "offra" om du måste göra det. Undersök också hur lönen fungerar, dvs om det är en fast månadslön eller en grundlön med en rörlig del som baseras på dina debiterade timmar.

• SkåneP

Fördel konsult: Restid/reskostnad betald (åtminstone vägen kontoret-kund). Som vanlig anställd får man ju ta sig till jobbet helt efter egen plånbok.

Fördel konsult: Lärorikt och kan vara ett smidigt sätt att hitta en arbetsgivare man trivs med. Ett sätt att leta jobb alltså

Nackdel konsult: Ständigt återkommande 'anställningsintervjuer' där man ska presentyera sig själv.

Potentiell nackdel konsult: Beroende på företaget man jobbar åt, kan man få gå ganska snabbt (kicken alltså) om man inte har uppdrag.

Konsultande passar en del, men inte mig. Det som främst fått mig inse det är min egen granskning/kompetenskontroll jag utsatt de för som vill sälja in konsulttjänster.

Dels är jag inte så mycket för att sälja in mig själv, dels skulle jag inte regelbundet vilja utsätta mig själv för en sådan kritisk granskning jag själv utsätter andra för.

• Catz

Tack SkåneP!

Ni hjälper mig oehört mycket i mina funderingar. Tack!

Svar på tråden Konsult inom IT-branchen