• Niccolina

Hitta info/tips om lera (till förskolan)?

Är det någon som vet vart jag kan hitta tips/information om lera? Ska använda det på förskolan och jag har ingen erfarenhet... Gärna pedagogiska tips och idéer !

• Svar på tråden Hitta info/tips om lera (till förskolan)?
  • Lola Jämtland

Lera?

Alltså....vad ska ni göra?

Play-doo finns ju men det är ju lekdeg....

//2007-here I come!
  • Niccolina

Hehe, ja just det, kanske ska säga det också... Alltså leran har jag redan, kan det heta "grålera"? Det är "riktig lera", ingen man blandar ihop själv. Ah, ni hör ju så insatt jag är ! Det jag behöver är tips på hur jag kan arbeta med lera tillsammans med barnen. Jag vill veta allt!

• Lola Jämtland
    Niccolina skrev 2007-02-13 20:42:03 följande:
    Hehe, ja just det, kanske ska säga det också... Alltså leran har jag redan, kan det heta "grålera"? Det är "riktig lera", ingen man blandar ihop själv. Ah, ni hör ju så insatt jag är ! Det jag behöver är tips på hur jag kan arbeta med lera tillsammans med barnen. Jag vill veta allt!
    Ålder på barnen?

Jag har aldrig använt lera där jag har jobbat men jag kan tänka mig att klämma o känna är en bra början...det är nog långt ifrån alla barn som känt på riktig lera.

Kanske kan du ta med något som är gjort i lera så att de förstår att det de håller i samma sak som tex en kruka eller vad du nu visar upp.
    //2007-here I come!
  • Niccolina

Barnen är 4-5 år och jag tror inte de har hållit på med lera tidigare.

Har du arbetat med lera? Vad ska man tänka på?

• Lola Jämtland

Jag har bara provat lera på min utbildning o det var ju hundra år sen...

Jag minns bara att man måste arbeta med den innan för att få den smidig....

//2007-here I come!
  • cherryrose

Ge dem bara leran och låt dem skapa vad helst de vill :)
    Kan man torka grålera? för isåfall kan ni ju torka det som de har skapat och kanske måla det sedan!? :)

Svar på tråden Hitta info/tips om lera (till förskolan)?