• Kattmor

Värmedyna mot kolik??

Min son har kolik & skriker som en besatt!!

Jag har upptäckt att han blir lugn & somnar om han får ligga med magen på en elektrisk värmedyna.

Är det ok att han ligger på dynan en stund emellanåt när det blir för jobbigt för honom eller kan det vara skadligt på nåt sätt??

Har ej kvar instruktionerna till dynan, annars kanske det står nåt om det hela där.....

• Svar på tråden Värmedyna mot kolik??
  • Lyxmorsan

På våran står det att man inte ska använda till späd/småbarn. Däremot har vi använt riskudde inslagen i örngott o handdukar för att värma bebismagar.

/\*Predikaren3*/\
  • Kattmor

Aha ok, vad kan det vara som gör att man inte får använda den på bebisar tro, kan det vara risken för att bränna sig?

• Lyxmorsan

Hm, tror det, och även faktum att småttingarna inte kan flytta sig/dynan ifall det blir för varmt, då ligger de kvar tills det gör ont istället o börjar skrika.
    Så sa de i alla fall när jag läste till sjuksköterska, bebisar o gamlingar ska man inte ha i närheten av sådana manicker utan hellre ta till ris/vetekudde eller varmvattenflaska med VARMT (inte som jag skållhettFlört) vatten.

/\*Predikaren3*/\
  • Kattmor

ok, men om han ligger typ 10 minuter tills han somnat in & att man sen stänger av det kan väl inte vara nån fara, så gjorde jag nu & han sover hur gott som helst nu!

Man får ju förstås se till så det inte blir för varmt, men det hinner det ju inte bli på 10 minuter

• Lyxmorsan

Nej, det blir det nog inte. Bra om du har nåt emellan typ handdukar och ändå kollar då o då.

/\*Predikaren3*/\
  • Kattmor

Ja då det gör jag!

Jag får tacka för informationen, man blir lätt lite nojjig med de små liven! 

• Lyxmorsan

Hehe, säg det!
    Jag har minst tusen gånger de senaste tre åren önskat att jag var gift med både en pedagog, psykolog och barnläkare.

/\*Predikaren3*/\
  • kapet

Du kan ta ngn trasa (klipp en liten bit,tex av tygblöjan om du har) helst bomull,doppa det i matolja och värm ovanför spisplattan.Det ska vara lagom varm för lillkillen.Lägg det på hans mage.Det värmer väldigt bra och inga risker att han blir bränd.

Svar på tråden Värmedyna mot kolik??