• omis78

snygg bruten vit?

Jag skulle vilja ha lite hjälp med färgval på väggarna i vår gillestuga som vi håller på att renovera. Det lutar åt någon ljust grå nyans, är det någon som vet en färgkod eller liknande? Har inga bilder ännu. men det är två stora fönster så det kommer in en del ljus. Tack

• Svar på tråden snygg bruten vit?
  • AnnahojSthlm

En väldigt snygg vit är en som bara är bruten i en anings svärta utan färgnyans. Det tar upp det naturliga ljuset fint och gör inte att det blir svagt gult, rosa eller grönt som med andra vanliga brytningar.

Kolla in
    S-0500-N eller S-0200-N

Vi har den bla. i sommarhuset.

• Marie IE B

Vi håller på att måla om alla våra rum hemma med Nordsjö Mio Mandel. En mjuk behaglig vit färg som visserligen går lite åt det gula hållet. Kolla gärna bilder i mitt galleri.

• Tiwi

Vi har många väggar hemma i "Stockholmsvit", kan inte färgkoden. Men den är typ äggskal, en snygg vit som inte är kritvit!

• omis78

Tack för svaren, vill ha lite mer år det grå hållet. "Annahojsthlm" blir de färgerna lite gråaktiga?
    "Tiwi" du har ingen bild på stockholmsvit? har lagt upp två förebilder på gillestugan i mitt galleri. Skulle gärna vilja ha förslag på hur man inreda det mm. Har slut på ideer efter renovering av nästan hela huset. Är tänkt som ett biorum, ska även lägga in lite bilder på övriga huset så man kan se stilen. Tackar alla.

• AnnahojSthlm

TS,
    Ja, drar de åt något är det åt grått, fast så lite att du snarast ser det som vitt. Gå in på en färghandel och ta lite prover på de olika vita och titta på dem i dagsljus så kommer du att se skillnaderna.

Eftersom alla brutna har lite svärta kan man ibland säga att en färg drar åt grå-rosa eller som stockholmsvitt grå-gult. Men den neutrala med -N på slutet drar enbart åt grått.

• Flisans

Vi har oxå Nordsjö Mio Mandel som jag bara ÄLSKAR. Det är en "varm" vit färg som går bra överallt. Jag har den i vårt tv-rum, ena hallen (där jag även har Mio Sand & Mio kanel)samt i hela vårt vardagsrum!

Svar på tråden snygg bruten vit?