• Anonym

Försäkringskassan - uppge inkomst dit?

Hejsan!

Har för första gången i mitt liv blivit sjukskriven, har nu fått papper från försäkringskassan ang. sjukpenning...
    Kom då på en sak, jag har aldrig uppgett vad jag har för inkomst till föräskringskassan. Ska man göra det, eller vet de vad man tjänar automatiskt?
    Förvirrad...

• Svar på tråden Försäkringskassan - uppge inkomst dit?
  • KalleLinus

Du måste anmäla det till dom. Ring till ditt lönekontor så räknar de ut vad din årsinkomst är.

• missteddy

du måste skriva din årsinkomst annars får du lägsta ersättningen

• Anonym

Kan man skriva det på begäran om sjukpennings-lappen? eller måste man ringa?

• missteddy
    Anonym skrev 2007-02-14 09:59:32 följande:
    Kan man skriva det på begäran om sjukpennings-lappen? eller måste man ringa?
    har du fått ett papper från fk en så kalld försäkran  ska det finnas en ruta där du kan skiva din inkost .
  • Anonym

Ok. Fick ju kontrolluppgifter nyliggen inför deklarationen, kanske man kan fylla den inkomsten som står där?

Fast jag har just fått nytt jobb, men ny lön...

• missteddy
    Anonym skrev 2007-02-14 10:02:56 följande:
    Ok. Fick ju kontrolluppgifter nyliggen inför deklarationen, kanske man kan fylla den inkomsten som står där? Fast jag har just fått nytt jobb, men ny lön...
    du ska ange den lönen som du har nu
  • Anonym

Tack för era svar! = )

• Anonym (handlägare)

Kontrolluppgiften får FK inte godta, den kan innehålla andra ersättningar som inte får ingå i SGI såsom semesterersättning t ex. Din månadslön, stadigvarande övertid, OB etc räknas med.

• Anonym

Tack! Ringde försäkringskassan, och fick veta att jag ska räkna månadslönen jag har på nuvarande jobbet x 12.
    Tack alla!

• Tant Groda

blev nyligen sjukskriven och har precis gått igenom detta (fick mitt beviljat idag)

Man får ett papper av FK som man ska fylla i en massa uppgifter eller ändra uppgifter som inte stämmer, vad det är som är fel på dej varför du inte kan jobba och vilken % du själv tror att du ska jobba, men skulle berätta vad man arbetade med och vad man har för uppgifter!
    Ring din löneass och hör vad du har för årsinkomnst så får du rätt, eftersom ob mm ska räknas med! Detta pappaer ska sen skickas in till FK med sjukintyget!
    Handläggaren (gjorde det i mitt fall) ringde till min löneass för att kontrollera mina uppgifter (vilket var jättebra eftersom jag hade angett för lite)

Svar på tråden Försäkringskassan - uppge inkomst dit?