• ChicaDora

Kan en hund bli lugnare efter valpar?

Vår tik är en ganska nervös tjej av sig. Hon är nu 14 månader gammal och vi har haft henne sen hon var 7. Tidigare ägaren var väldigt hård mot henne och använde slag som bestraffning.
    Hon har alltid varit väldigt snäll och kärleksfull, men väldigt nervös och "feg" inför andra! Successivt har detta blivit bättre och vi har nu lyckats göra henne till en supergo hund som är mkt tryggare i sig själv! Hon är som en helt ny hund!

MEN.

Hon har svårt att slappna av när alla i familjen är hemma. Hon springer mellan oss och "överfaller" en även om man så bara hämtat posten. man måste därför ge henne kommando att ligga eller stanna kvar för att det inte ska bli kaos.

Jag skulle vilja ta valpar från henne men sambon är tveksam då hon är så pass nervös av sig. Skulle hon bli lugnare av valpar? Är risken stor att de blir likadana eller beror det mkt på hemmiljön?

• Svar på tråden Kan en hund bli lugnare efter valpar?
  • Zimlis

Det KAN bli så att hon blir lugnare av att få en kull valpar, men det är absolut ingen garanti.

Vad är hon för ras??

Eftersom hon är endast 14 månader så är hon ju fortf unghund och att hon är så nervös kan vara en mognadsgrej.

• På besök

Absolut då vet de lite mer vad deras hormoner vill. En sak du kan prova är att kemiskt kastrera henne, den går ur kroppen efter ngra månader. Om det skulle hjälpa och inget annat så överväg riktig kastrering.

Lassemannen m, 6 ungar
  • Vasen

Nja, att ta valpar på en nervös hund är väl inte att rekomendera direkt. Det är nog bättre att se om hon blir mindre nervös som vuxen hund och då kanske ta valpar.
    Att få valpar förändrar inte tikens psyke trots allt.

• Zimlis

Syrran gjorde en "riktig" kastrering på sin tik - hunden är nu som natt o dag.
    Hon va väldigt stimmig innan och nu är hon lugnet själv - utan att ha tappat sin framåtanda.

• ChicaDora

okej, misstänkte nästan det!

Eftersom hon blivit mkt lugnare kanske hon lugnar ner sig ytterligare. Hon är ju fortfarande bara valp, men kommer nog alltid vara lite rastlös av sig.

Zchimla: det är en schäfer/rottweiler/dobermann.

• Peppa

En trevägskorsning tar man inte valpar på!
    Speciellt inte om hon är dålig mentalt!!
    Är hon ens röntgad?

Jobba på att få henne lugnare genom att öka hennes självkänsla (träna med henne låte henne vara nöjd i både kropp och knopp) och var de lugna och trygga ledare hon behöver.

Lycka till!

• Zimlis

Hmm Kan inte hjälpa det men jag är emot blandras-avel.
    (OBS är även emot avel av "extrem-raser")

Eftersom din hund redan är andra led av en blandning så bör du inte para, då problem bland blandrasvalpar brukar uppstå i tredje led.

Du ska absolut inte para med en annan blandras, utan om du nu väljer att para så ska du para med den ras hon består mest av.

• Zimlis

Allra bäst är dock om du låter bli att para henne alls.

• mini97

Att få en hund mindre nervös är det sämsta anledning man kantänka sig till att para en tik.
    En stressad tik kan ha svårt att ta hand om valparna. 

Jag skulle sätta mig ner och läsa om de olika rasernas egenskaper och sedan jobba vidare därifrån.
    Titta även på era rutiner och på hur hennes vardag ser ut. Försök att hitta anledningen till att hon är stressad.
    och eventuellt kastrerat eftersom tiken ej bör gå i avel. i första hand för att hon inte håller mentalt.

• ChicaDora

Jag skulle aldrig korsa henne med någon annan ras än de hon består av. och då en renrasig hane.
    Hon består av flera starka raser men är lika go för det.

peppa: Hon har ju haft en tuff uppväxt men visade framsteg efter bara en vecka. Hundvana i vår omgivning sa att det skulle ta lång tid att få ordning på henne, men icke då... Nu tror dom inte det är samma hund. Så jag tror vi har lyckats som ledare och att ta fram hennes bästa sidor igen.

Jag vet inte riktigt vad som menas med dåligt mentalt, men hon är inte ostabil eller oberäknelig, utan väldigt kärvänlig och vill liksom bevisa för oss att hon är snäll... Tror jag.. Hon vet inte riktigt HUR hon ska göra för att alla ska tycka om henne och hon ska bli accepterad. Sen är hon väldigt envis och vet vad hon vill, så lite säker i sig själv är hon nog. Men kanske mest en enmanshund kanske?

Svar på tråden Kan en hund bli lugnare efter valpar?