• carolinacarolina

Kräkas och prickar runt ögonen!

Jag är nu i v. 7+3. Jag mår illa! Trots Lergigan Comp. Jag får dock i mig den näring jag behöver. Men inatt var jag tvungen att spy - kom mest slem och lite blod. (Ingen fara med lite blod enl. BM).

Idag ser jag att jag fått som så fräknar runt om ögonen. På ögonlocken, vid sidan och under ögonen. Någon som känner igen detta? Kan det ha något samband med hulkandet i natt? Tror ni jag bör kolla upp detta?

*Hoppas på svar*

• Svar på tråden Kräkas och prickar runt ögonen!
  • innana

Man kan få så vid ansträngning (kräkning). Man kan också få i ögonen.

Men hormonerna kan också framkalla prickar- jag blev fräknig under min graviditet, fast lite senare!

• carolinacarolina

Tack för ditt svar! Då antar jag att det är helt normalt. Men då lär ju prickarna försvinna på ett par dagar om det beror på ansträngningen?

Blev du fräknig under sommarhalvåret? Tänkte om det hade något samband med solen...

• Alicia05sMamma

Jag får likadant vid vanlig magsjuka & fick det även under min graviditet.
    Det är inget farligt

(¯`°?.¸ ღ Mammas lilla hjärtegryn ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Poffan

Jag får oxå så, doktorn sa till mig att de va små blodkärl som spricker. Ingen fara går bort på ett par dagar. Jag brukar lyckas späcka i ögonen oxå och de tar ca en vecka innan de försvinner då.

• innana

Grattis förresten carolinacarolina!!

Blev fräknig framåt sommaren fast jag använde solskyddskräm i ansiktet.

• carolinacarolina

Poffan: Okej! Jobbigt om det blir så mycket att andra människor ser det. Hur bortförklarar man det?

innana: Tack! Jag har en del pigmentsfläckar sedan tidigare så det blir till att använda hög solskyddsfaktor i sommar eftersom graviditeten kan göra att man lätt får pigmentsfläckar. Fast fräknar är ju förstås inte samma sak, utan riktigt sött!

Tror ni förresten att man kan bli sjukskriven pga illamående om man jobbar som lärare? Jag kräks ibland, men mår illa hela dagarna. Äter konstant för att stå ut. Lergigan hjälper en del, men inte fullt ut.

• Poffan

Jag brukar säga som det är bara. Men vill man inte berätta kan man skylla på att man har hostat mycke på natten. =)

• carolinacarolina

Poffan: Ja, det kan man ju säga (hostat). Jag vill inte säga att jag spytt för då skulle alla veta att man är gravid (eller tro att man jobbar trots kräksjuka!).

• Poffan

Man kan bli sjukskriven för illamående vet jag. Men vilka som får och inte får har jag ingen aning om men prova prata med doktorn och se vad han/hon säger.

• carolinacarolina

Ja, jag får väl göra det. Snart börjar väl jobbet undra ändå eftersom det är andra gången på tre veckor som jag är hemma nu. Kan bli svårt att förklara ströfrånvaron...

Svar på tråden Kräkas och prickar runt ögonen!