• erica78

steriliserad katt som låter

vår honkatt på 2 år har blivit tokig! i somrast steriliserade vi henne och allt har gått bra, tills för en månad sedan. då började hon mjaua som när dom löper, å trampar med baktassarna. sedan var det över till för några dagar sedan, samma sak igen! har aldrig hört att en steriliserad katt beter sig så?! nån som vet mera om detta irriterande beteende?

• Svar på tråden steriliserad katt som låter
  • azofia

Är hon kastrerad eller steriliserad?

• erica78

vad är det för skillnad? har alltid trott att hankatter kastreras och hon steriliseras..

• Janna84

Vid kastrering så tar man bort könsdriften medan man vid sterilisering endast tar bort fortplantingsförmågan. Men jag tror inte att man utför sterilisering på katter idag så din hona är förmodligen kastrerad.

Gravid i vecka 14
  • Janna84

Och nej, jag har aldrig hört talas om det beteendet på en kastrerad katt. Kan du inte kontakta veterinären som utförde ingreppet och fråga om de steriliserade eller kastrerade? Det borde ju stå nedskrivet i hennes journal.

Gravid i vecka 14
  • Sockerpuman

tror att de e ganska normalt.. Vår katt blev kastrerad i december och hon har en mjukis kanin som hon behandlar som sin kattunge och den går hon och släpar på och mjauar när hon vill ha uppmärksamhet!!

• erica78

hmm är du säker?
    min gamla katt är steriliserad och hon har aldrig visat intresse av att "mjaua".

jo det måste jag juh göra. det tokiga är bara att dom har telefontider på morgonen, och jag glömmer alltid bort det då..så jag tänkte snabbkolla med kattvänner här medans jag försöker komma ihåg att ringa..:)

• CamillaG78

Det kan hända att de "löper" trots kastrering. Det gjorde min mormors ena honkatt. Veterinären skrev ut p-piller som mormor fick ge katten när hon hade sina "perioder"

• erica78

Sockerpuman-> det hade varit ok, men hon här är helt galen..trampar och för svansen åt sidan. våran andra katt blev opererad samtidigt, och hon är helt normal..

• erica78

CamillaG78-> åh nej. det var därför vi opererade dem, just för att dom skulle slippa ha drifterna. samt att det är så irriterande. ville även sluta med p-piller då jag hört att dom får cystor som sedan kan bli cancer

• CamillaG78

Jo, cancer är ju en ganska vanlig biverkning tyvärr. Men jag kan trösta dig med att det gällde några piller om året bara, det var inget som hände ofta. Katten är visserligen borta nu men hon blev 14 år och dog inte av cancer...

• Janna84

Ja, jag är helt säker  Slå upp kastrera och sterilisera i en ordbok så får du se. Eller så kan du jämföra med oss människor. Både män och kvinnor steriliserar sig när de inte vill ha fler barn

Vid kastrering på en katthona plockar man bort livmoder, äggledare och äggstockar.

Gravid i vecka 14
  • kissemjao

Vår katts uppfödare har förklarat att gällande kastering så kan man ibland ha varit lite för sent ute... och följden blir att att katterna har könsdriften kvar i reptilhjärnan på nåt vis... Ja hon kan förklara det bättre än så... Men kontentan är att alltså att kasterade katter kan ha kvar sitt könsbeteende ändå.
    Vi har en hankatt som kastrerades vid sex månaders ålder, och han är numera fem år och "marsar" fortfarande. Februari månad är en pina med serenader och rastlöshet....

• Sockerpuman

Kanske inte så vanligt ändå då men vi störs inte av mjauandet... mest sött för hon vill bara ha uppmärksamhet! Kallar man på henne så slutar hon... Hon älskar sin kanin!! Lycka till!!

• erica78

Janna84->såhär står det på en veterinärsida
    Kastrering/Sterilisering - Katt
    Katter som inte ska användas i avel bör kastreras, dels för att undvika oönskade kattungar o dels p.g.a. de problem som okastrerade djur, fr.a. hankatter, utgör för både sina ägare och deras grannar. Även honkatter kastreras eftersom man opereras bort äggstockarna, även om man vanligen kallar detta sterilisering.

..men skall ringa till veterinären imorgon, dom borde väl kunna hjälpa en..

Tack för alla tipsen!

• Häxan Jia

Jag har två honkatter, den ena kastrerades i november förra året och hennes mamma i september året innan. Veterinärerna kasterar honkatterna numera då dom oftast mår bättre utan könsdriften än med den.

Om jag inte minns helt fel så tar de bort hela paketet vid en kastrering alltså både äggstockar och annat...

Min yngsta katt slutade aldrig löpa hon var som en galning här hemma, då valde jag att ringa veterinären och det var ett bra beslut för det visade sig att hon hade en cysta på äggstocken och den gjorde att hon aldrig slutade löpa, inte konstigt att katten belv helknasig. Hon blev dock normal och bra igen direkt efter och det var ju skönt.

• erica78

har talat med veterinärerna och troligen är det en äggcell som dom inte lyckades få bort under steriliseringen. så det blir att sätta fröken på en ny operation..stackars misse

• Rigmor Mortis

Som veterinären sa, så händer det att de missar lite under kastreringen. Hoppas de hittar biten direkt!

Svar på tråden steriliserad katt som låter