• Tapiren

ok med 17-18 grader i barnkammaren?

Hej,

om några veckor ska jag och min man bli föräldrar till två små bebisar.

bor i en sekelskiftslägenhet med lite dåliga element så i barnkammaren kommer temperaturen ligga på ca 17 18 grader. är det ok eller ska vi köpa oss ett extra element att ställa in?

och så en sak till, har dom täcke på sig eller använder man filtar när dom sover? är det bra att låta dom ligga på en fårskinnspäls?

tack

//H.

• Svar på tråden ok med 17-18 grader i barnkammaren?
  • mludvigs

17-18 grader låter lite i kallaste laget skulle jag säga.
    Små barn har svårt att hålla värmen!
    Angående täcke eller filt - det beror ju på hur kallt barnet sover.
    Dock sparkar måmnga barn av sig täcken och filtar - så här har vi fått köra med varm pyjamans med fötter (eller strumpor) istället.

• Jejja2

Det sägs ju att små barn sover bättre när det är svalt i rummet o att 18 grader är den "optimala" sovtemperaturen. Dessutom är det tydligen bra med svalare rum med tanke på psd. Det finns sovpåsar att köpa så håller de sig lagom varma.

• 2006ängel

Det är väl den ideala temperaturen i ett sovrum, vad jag har hört...

Vi brukar ha det runt 18 i allafall.

• 2006ängel

Vår dotter är väldigt varm av sig och sparkar gärna av sig täcket säkert för att hon blir för varm.
    Ofta brukar vi bara ha ett lakan på henne och så har hon en tunn bommullspyjamas utan stumpor.

Så har vi det ;)

• mammas gumsegos

Jag tycker det låter kallt, vi har 21-23 grader i sovrummet för våran lilla. Annars blir hon kall om händer,fötter och kinder. Hon ligger nu i pyjamas och är så varm och go då hon vaknar.

• 2006ängel

Plötslig Spädbarns Död

• Jejja2

psd= plötslig spädbarnsdöd.
    Vi har fö 18 grader i vårt sovrum, lillen sover med pyjamas o täcke. Alldeles perfekt

• 2006ängel

Oj jag skulle inte kunna sova i 23 graders värme, skulle bada i svett.

• Jejja2

Skulle också smälta bort i 23-gradig värme Men alla är vi olika. Har inte varmare än 20 grader nånstans i huset...

• Mandy

De första månaderna ska bebisen inte ha ett täcke pga psd utan en filt. Många vill som sagt inte heller ha filt på sig, sparkar av sig den och då kanske det blir lite väl kallt.

• mammamasken

Vi har 18-19 grader i sovrummet och det känns lagom. Sonen har på sig pyjamas, extra strumpor och en filt. Han ligger dessutom på en lammfäll. Barn har ju klarat sig i alla tider. Det gäller väl bara att klä dom så att dom inte känns kalla. Jag tror personligen att det är värre att ha för varmt.

• MartinaJ

Det låter som en skön natt-temp, Det som känns viktigt är ju så det inte drar.. gamla hus kan ju vara dragiga -är det därför det är kallt så är det ju inte bra..

Svar på tråden ok med 17-18 grader i barnkammaren?