• Stora

tufft flickrum vill ha ideer...

Hej!
    Har precis köpt hus med stort renoveringsbehov.....sitter och funderar på barnrummen framförallt till vår tjej som fyller 3 i maj. Jag vill inte ha ett rosa prinsessrum och eftersom hon fyller 3 snart och jag inte vill göra om snart igen så vill jag ine ha bebisstil heller tex sagofigursbårder.....rummet är litet med snedtak och den "hela" väggen har två inbyggda garderober. Svårt med fondvägg eftersom ytorna är så små eller? Tänker att vid fönstet så blir det nästan bara fönster o gardin synd att då sätta en dyr fondtapet eller?
    JAg är välidigt förtjust i Sandbergs tapeter men de är ju jättedyra frågan är om det verkligen är värt det om de tex ritar med krita eller om man vill göra om om 4 år.....
    Jag skulle vilja ha förslag på lite tuffa flickrum -. alltså det får gärna synas att det är en tjej som bor där men inte BARA rosa  utan kanske mera rött eller rött-blått-vitt kanske?
    Snälla alla förslag, tips ideer och gärna bilder!!!!!!!!!

• Svar på tråden tufft flickrum vill ha ideer...
  • mludvigs

Mitt ena kusinbarn har fått ett kanontufft flickrum! Hennes rum och oxå litet och ena långsidan är snedtak med garderod.
    Min kusin har satt en rosa/svart/silver tapet med STORT mönster på , på den sneda väggen. Kusinbarnet är 4 och min kusin kände precis som dig att hon ville att det skulle 'hålla' ganska länge.
    Dock har jag redan en gång frågat henne om vilket märke det var på tapeten men hon visste inte.
    På de övriga väggarna är det målat vitt. Hon har en vit växasäng, en lampa på väggen som är formad som en blomma (IKEA tror jag). Sen har hon ett litet skrivbord i svart. Tufft rum men samtidigt ser man att det är ett tjejrum.

• Alcarinque

Nu har vi ju visserligen en hel del rosa i dotterns rum, men inte så där pinsessigt... Kika i gelleriet om du vill

• Stora

Kul! jag funderar också på att tapetsera den lilla låga väggen under snedtaket men vårt tak är tapetserat också så hur blir det i "skarven" ???? För jag kan tänka mig tex en sandbergstapet där o så resten vitt eller kanske något med röda inslag?? Röd fondvägg? Ev så målar vi några förslag på hur?

• Enterprise

När vår dotter fyllde två år "fick" hon ett nytt rum i present, dvs vi tog bort spjälsängen och alla andra bebissaker och köpte nya möbler etc så det blev ett flickrum. Vi valde serien "minnen" på IKEA. Den har både möbler och tillbehör. Tillbehören är allt från mattor med blommor på till drakar och förvaringslådor med slott och blommönster. Man kan alltså välja ganska fritt vad man vill ha, det behöver inte bli så "flickigt rosa" om man inte vill. Fördelen med den här serien, tycker jag, är att blommorna och drakarna så bra passar ihop. Vår dotter har lite av varje.

I serien ingår det barnbord med tillhörande stolar. Men de var så dyra, så vi köpte en billigare variant för 129 kr för bord och två stolar som var omålad. Sedan målade vi det i färger som vi hämtade ur Minnen-serien. Det blev jättesnyggt. Nu har vi även målat ett gammalt klädskåp i den färgen, så hela rummet matchar kanonbra!!

• hallon2

Min dotter har rosa/grönt - finns en lampa på IKEA som jag utgick från (mammut-serien tror jag) och sen svart... målade sängen svart och ett litet bord med skoltavelfärg + garderobsdörren! En bård mitt på väggen som är svart med alfabetet i "vit krita". Övre halvan av rummet ljust gult och undre rosa.
    Till bordet har vi en grön och en rosa mammutpall och mattan är en lekmatta (bilbana).
    På ena väggen inramade foton på nära och kära i svarta ramar och en liten svart klädkrok :) Satte upp en vanlig trähylla som jag oxå målade svart (!) och där står lite coolare leksaker (i mammas smak ;) )
    Supersött, mysigt och inte överdrivet prinsessigt ;)

• Emmec

Min dotter har grå och rosa tapeter i sitt rum. Vi har gjort det lite som fondvägg, fast 2 väggar av varje, motstående väggar är samma färg.
    Den grå är en varm grå och den rosa en ganska svag och neutral rosa. Tillsammans är de perfekta och gör det väldigt ombonat och trivsamt. Dessutom får jag ha det rosa utan att det blir "prinsessigt".

Det kanske inte funkar att göra precis så hos er, men det kan kanske ge lite inspiration och idéer.

Lycka till!

• krinzon
    Alcarinque - Var har ni köpt tapeten med stjärnorna??? Hur tuff som helst. VILL HA!!!!
  • Alcarinque

krinzon: Den är från Midbec, finns i det flesta färg/tapetaffärer tror jag. Finns i fler färgen är rosa också har jag för mej

• Stora

Tack för tipsen . flera??? Nu lutar det åt en vit tapet med små rosa kvadrater. Duro qvadrat. 
    Det känns lite tuffare och inte så "barnrumsaktigt" Hon har en vit Vikare växasäng och vita barnmöbler (2stolar och ett bord) funderar på att sätta upp "Elfa hyllor" konsoller med vita hyllplan som bokhylla och skriv/rityta som man senare kan höja upp. Klädförvaring är ju i garderoberna.

• Panodil

Det finns en jättehäftig tapet som är ljusrosa med vita döskallar på.
    Finns även i grått och ljusblått.
    Men den rosa tycker jag är läcker.
    Tyvärr vet jag inte vad leverantören heter.

Till det så kan man ju ha lite tuffare saker så blir det inte så flickigt.

• Alcarinque

Panodil: Sanberg är det som har den med döskallar på! Jättesnygg
    Fast det kan bli lite plåttrigt då de är ganska små tycker jag...

• mayamimaya

vi ska snart göra iordning dotterns rum, hon är strax över tio månader.
    Hos oss blir det ärtgrönt med bokstaver och siffror som schabloner. Ett tag funderade jag på att måla en del av väggen i tavelfärg, du vet som svarta tavlan i skolan. men det kanske är dumt att lära henne attrita på väggar, hon förstår nog inte skillnaden.

• tjejen1981

det stora blå:
    hihi hade samma tanke som dig men då skulle man ju inte kunna bli arg på henne när hon ritar på de andra tapeterna så jag la ner det projektet o tapetserade limegrönt och sen en stor bård som är 1.06 m där det är känguru o elefant på, jätte söta har tyvärr ingen bild kan återkomma ifall det är ngn som vill se.
    eller rättare sagt ej tapetserat klart ännu men på g mitt i en renovering

• Stina M

www.decofun.com/kidsathome/

mycket bilder och sådant men även andra mer neutrala för äldre. Mycket färg Vi verkar ha ett liknande rum som er och satte bara 4 våder på ena väggen från snetaket. Blev klockrent och sedan vitt på resten. Gick efter färgerna i jungle tapeten.

Svar på tråden tufft flickrum vill ha ideer...