• nennepänne

Konstiga ljud från min 5 veckors....

Varje natt då vi ger vår lilla tös på 5 veckor sin mat så låter hon så konstig i halsen. Det rasslar, andningen låter ibland tung, hon stönar. Hon har åxo väldigt lätt att kräkas så var och varannan minut flyger jag upp ur sängen för att kolla till henne då man hör hur maten åker upp och ner. Tar säkert över en timma varje gång jag skall somna om. Någon mer som har samma dilemma?

• Svar på tråden Konstiga ljud från min 5 veckors....
  • MammaTillFelicia

joatt ret kan rassla lite är ju inte helt ovanligt, då de smp liven inte kan harkla sig! har du testat att hon ligger på sidan? borde ju bli lättare att andas och att kräket kan komma upp istället för att åka fram o tillbaka i halsen!

• nadja84

Prata med BVC kan vara reflux

*Dylan 2006-03-25*
  • nennepänne

vad är reflux?
    Är svårt att få vår tjej att ligga kvar på sidan för hon far överallt nu i sängen.

• nadja84

Här är en refluxtråd:

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m16109990.html

Reflux är när magmunnen inte är riktigt utvecklad så barnet får upp syror i halsen och kan kräkas lätt, det växer oftast bort men om inte så får man medicin.

*Dylan 2006-03-25*
  • nadja84
    Vad är gastroesofagal reflux?
    Hos en del spädbarn är den övre magmunnens stängningsfunktion så pass omogen att barnet har stora kräkningar. Kräkningarna påverkar även barnet rent allmänt. Det kan bli irriterat, matvägra och stå stilla i vikt eller till och med minska i vikt. Vid kraftig och långvarig reflux kan slemhinnan i matstrupen irriteras och det orsakar smärta. Barnen blir kinkiga och gnälliga och sover sämre. Maginnehåll kan också rinna över i luftvägarna och orsaka luftrörskatarr eller lunginflammation.
    *Dylan 2006-03-25*
  • nennepänne

Okej, svårt att veta då vår flicka har haft väldigt ont i magen och bvc-sköterska nr 1 tyckte att vi gav henne för mycket mat alldeles för ofta. Detta gjorde att vi sänkte maten ock kräkningarna blev mindre men när vår bvc-sköterska skulle väga henne efter en vecka hade hon bara gått upp 40g så hon fick alldeles för lite mat. Nu följer hon sin kurva igen och vi ger henne mer mat. Hellre att hon kräks upp överskottet och växer som hon ska.

• nennepänne

Hur låter era barn?

• nadja84

Min son har reflux oxh han andas ofta lite rosligt.. mest på natten

*Dylan 2006-03-25*
  • nadja84

men nu behöver det inte alls vara det så klart.. och hoppas att det inte är det!
    Hur mycket kräks hon på ett dygn?

*Dylan 2006-03-25*
  • nennepänne

Är lite olika från dag till dag. Oftast kommer det om man rör henne lite för hastigt efter hon ätit men ibland kan det komma 2 tim efter hon ätit, ibland iget alls på en dag. Vanligast är nog att hon kräks ca 2 ggr efter varje mål.

• nennepänne

Sambon tycker att hon låter som en gremlins.
    Hon går upp i vikt som hon ska iallafall!

• nadja84

Hmm.. kräks hon mycket varje gång/hur mycket ungefär?

*Dylan 2006-03-25*
  • nadja84

Man behöver inte ha dålig viktuppgång för att man har reflux.. låter som att det kanske är det.. Men hon är ju väldigt liten så ni kanske får avvakta lite och ta upp på BVC att ni kanske misstänker reflux om ni nu tycker det kan stämma.

Tips: Prova att lägga något under henne så hon kommer upp lite mer "sittande" när hon sover, då kan det bli lite bättre

*Dylan 2006-03-25*
  • nennepänne

Oj, det är olika det åxo. Ibland lite grann och sen kan det komma en kaskad av kräks. Hon har en väldigt jobbig hicka ibland åxo som verkar förvärra det hela.

• nadja84

hmm.. låter som min son var!!
    Hicka är tydligen väldigt vanligt för barn med dessa problem, min son har ofta hicka fortfarande.
    Ring bvc och hör med dom för låter som trolig reflux i mina öron.

*Dylan 2006-03-25*
Svar på tråden Konstiga ljud från min 5 veckors....