• Maomao

Sås till Falukorv?

ikväll blir det ungsfalu för oss.
    Men är det någon som har tips på nån god sås till?
    T.ex vet jag att många brukar göra en som får ligga i formen med korven i ugnen.. den är lite rosa typ.. Vad innehåller den? Är det bara gräddfil o chilisås eller?

• Svar på tråden Sås till Falukorv?
  • I  Love Dior

Ketchup och grädde/ careme fraiche. Eller en senapssås!

• softmamma

Det är matlagningsgrädde med antingen ketchup eller chilli i, ketchupen är min favorit!!

• saraseal

jag tycker det är gött att reda smör och mjöl, tilsätt mjölk salt peppar och senap, gärna apotekets och lite örter tex persilja (färsk)

Mvh Sälen =)
  • Rogis

En vanlig vit sås kan vara gott...

• Maomao

tack så mycket för snabba svar..
    Så det är egentligen bara creme fraiche, chili/ketchup i såsen? Tror jag kör på den ikväll, men tillsätter lite lök oxå..

• physalis

Skär korven som vanligt, i skivor nästa ända ner, fyll sen falukorven med bostongurka och häll sen över riven ost. Blanda Ajvar Relish och lite matlagningsgrädde så det blir en liten krämig sås. Häll runt korven och sen in i ugnen som vanligt.. Väldigt god blandning.... Potatismos blir supergott till

• neastrollmor

Just ugnstekt falukorv kan man ju ta nästan vad som helst. Jag brukar skära korven så det kommer i lite gott ini och sen harjag på senap, ketchup hackad lök ibland majs ibland tomater och så ost så klart. För att få lite sås till brukar jag ha på mat grädde och salsa, salt och peppar. Riktigt mumsigt enligt mig.

• Ta gueule

vi brukar ha krossade tomater, lök och kryddor i formen

• ixus

När det gäller ugnsfalu brukar jag ha i ost, senap, lite ketchup ströbröd + lite smör i "skivhålen" som blir i själva korven. Runt om, som sås, häller jag hela skalade tomater(på konserv) och lite matlagningsgrädde *mums*

Av barn o fyllon får man alltid höra sanningen.......
Svar på tråden Sås till Falukorv?