• Severus

Tystnadsplikt på jobbet. Läs TS

Vi har tystnadsplikt och jag berättar inget för min man.(Han frågar inte heller)
    Däremot vet jag flera inom vården som vitt och brett berättar om sina brukare.
    Om de sagt eller gjort något som är "värt att tala om".
    "Du vet han som bor där och där....vet du vad han gjorde....?" och liknande.

Tycker det är fel.

Däremot kan jag berätta om jag haft en bra dag på jobbet eller så, men inga namn, vare sig på kollegor eller kunder.

Hur resonerar ni andra, både inom vård, omsorg, skola och andra yrken med tystnadsplikt?
    Håller ni på tystnadsplinkten till 100%

• Svar på tråden Tystnadsplikt på jobbet. Läs TS
  • Recordmaniac

Berättar för min fru, men eftersom vi arbetar på samma skola som lärare båda två så tycker vi inte riktigt att det går att bedöma som att bryta tystnadsplikten i och med att vi är bundna av samma tystnadsplikt.

Sedan får man ju naturligtvis ha litet urskiljning om det verkligen är nödvändigt att hon (eller jag) behöver veta just det som hänt i dag...

• halstabletten

Jag berättar sällan överhuvudtaget, men om jag gör det så avidentifierar jag den jag talar om så att den jag pratar med inte vet vem det handlar om.

Jag känner dock de som, precis som du beskriver, talar vitt och brett om deras brukare. En nära vän bl.a., men till hennes försvar kan jag tillägga att hon var mkt ung då och saknade utbildning inom vården, och hade dessutom hamnat i en väldigt knepig sits (det var mao inte allt som stod riktigt rätt till med arbetsplatsen). Så här i efterhand förstår jag att hon kände sig väldigt illa till mods och att detta jobb var alldeles för tungt pyskiskt för en så pass ung tjej som inte riktigt vet vad som gäller och som inte har tillräckligt med skinn på näsan att våga ställa krav på omgivningen.

• Blå Flygare

Jag har reagerat över hur det här på fl berättatts om händelser på dagis (dagispersonal reggade här har berättat om barnen o föräldrarna) Jag vet inte om de har tystnadsplikt, men jag tycker i vilket fall att det är oetiskt.

• KickStart

Jag berättar inget om mina patienter!
    Tystnadsplikten är viktigt att respektera. Det handlar om respekt och förtroende!

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • LiJon

Tog berättar inget, för någon.

Men det händer att jag berättar om händelser jag tyckt varit jobbiga eller så för pojkvännen, men nämner självklart inga namn eller berättar något personligt om patienterna.

• delifi2

vi pratade om det i dag i skolan, jag håller på att utbilda mig till usk.

Läraren sa det är det är 100% på sekretessen, men om man tex haft en jobbig eller bra dag kan man ju berättade tfrö sin sambo/fru/man om man inte nämner några namn eller nåt specifikt.

Det kan ju vara så att man säger något till nån och den träffar en annan å så blir det snack och sen kanske det ivsar sig att den personen känner den som det snckas om

• Trocadero

Beroende på vad som hänt så kanske man behöver prata med sin man om saker som hänt på jobbet ibland, det är ju inget som direkt ventileras på tjejfesten direkt.

T om räddningstjänsten som har breifing(stavning?) berättar för sina fruar och sambos trots att dom redan pratat av sig på jobbet

• Snö80

Jag berättar för en nära vän men inte namn eller kön, ibland måste man prata av sig när det är jobbigt, jag är inte mer än människa

• Trocadero

Förutsatt att man som delfi2 säger, inte nämner några namn eller pekar ut någon.

• Linda1976

Jag kan ventilera mig hemma med maken, men jag nämner ju knappast namn, eller annat. Bara beklagar mig i största allmänhet om nån varit jobbig

A true lady never travels behind less than twelve cylinders.
Svar på tråden Tystnadsplikt på jobbet. Läs TS