• fröken Anna

Hur länge håller ett "bag in box" vin?

Snabb fråga:

Har en öppnad box sedan nyår... hmm kan jag dricka den?
    Rött vin.
    Gott. Smakar ok.
    Eller blir vi dåliga nu?
    Ska jag öppna en ny?

Snabbt svar tack, sambon kommer om 30 minuter...

• Svar på tråden Hur länge håller ett "bag in box" vin?
  • asla01

Jag har hört att en Bag in box håller ca tre månader, iaf. vitt vin. Är ni inte så jättekräsen på vinsmaken så går nog ditt vin alldeles utmärkt skulle jag tro...

• asla01

Så mitt svar är förståss att ni absolut kan dricka från den, det skulle iaf jag ha gjort...

• mammacatta

Smakar den inte vinäger så drick och njut!

6 veckor ska de räcka har jag hört. Men jag har aldrig varit med på en fest där en bib räcker mer än tre timmar...

• Girle

Det brukar stå på boxen, man jag tror verkligen inte att det är några problem med nyårsvin nu.

• fröken Anna

Asså vi hade massor av vin och sprit på nyår (stor fest). Det blev mycket över. Av någon anledning är ALLA boxar öppnade, även om det bara är taget ett glas...hmmm. varför blev det så? Orkade inte folk vänta på sin tur?

Nåväl, jag slurpar och njuter. Ok va? Det är ju i alla fall alla hjärtans dag!

• Angelica77

Åh, vad bra. Precis det jag undrade över oxå. Har en bag in box i kylen med vitt vin ifrån nyår. Dricker så lite åt gången så det går ju knappt åt. Har haft funderingar på om jag skulle kasta ut det nu, men det håller väl gott nån vecka till då...

• Themis

Smaka! En del boxar blir kass fort, andra klarar sig länge.

Men en god regel är väl att pensionera dom som måltidsdryck efter angiven hållbarhetstid och snabbt göra några goda rödvinsgrytor att frysa in på resten.

Svar på tråden Hur länge håller ett "bag in box" vin?