• Bolla

här kan du köpa brie och mögel...

Vet ni vad!! På ICA fokus som ligger vid korsvägen kan du köpa pasöriserade brie ostar och mögel ostar! Gå bara till ost disken och du kan välja och vraka! Blev helt överförtjust igår när jag frågade bara av nyfikenhet Gott!

• Svar på tråden här kan du köpa brie och mögel...
  • Vågen

Nu vill jag ju inte vara negativ, men jag har för mig att det är själva möglet som inte är bra, trots att osten är pastöriserad. Om jag kommer ihåg rätt vill säga...

• Alexa

Men det spelar ingen roll att dom är pastöriserade. Gravida skall inte äta de ändå...

Tyvärr! :(

Jag trodde nämligen detsamma först men har läst på Livsmedelsverket och pratat med min barnmorska. Båda säger ÄT INTE!!!!

• Loo

Insrämmer med Alexa; man ska inte äta sådana dessertostar även om de är pastöriserade. Se Livsmedelsverket Mat för två. Du får göra en varm pastasås av ostarna. Då går det bra.

Loo

• Bolla

Åå, där grusades min lycka snabbt. "Tur" att jag inte hunnit äta upp den än då...*snyft*

• Naimiez

Skrev precis i "Goda mackor!!"

Har hört att man kan äta de flesta ostar bara de körts i ugnen eller värmts upp. Äter själv gorgonzola i pastasås som fått koka en stund så bakterier etc försvinner. Varm Brie går också bra. Är det bara pastöriserad ost skall det vara OK. Läs mer på www.livsmedelsverket.se. (Direktlänk www.slv.se/default.asp)
    "Ost Ät gärna ost under graviditeten men välj helst vanlig hårdost och smältost. För att minska risken för skadliga bakterier rekommenderar vi att undvika mjuka och halvmjuka lagrade dessertostar såsom mögelostar och kittostar. Exempel på sådana ostar är Brie, Camembert och Gorgonzola respektive Vacherol och Livarot. Rekommendationen gäller även om osten är tillverkad av pastöriserad mjölk. Risken för höga halter av skadliga bakterier är störst på kanterna av osten. All ost är säker ur bakteriesynpunkt om den upphettas till bubblande het."

Svar på tråden här kan du köpa brie och mögel...