• glader

Hur ofta och när löper hundar?

Ja, just det, enligt rubriken...löper hundar året om och i så fall hur ofta?

• Svar på tråden Hur ofta och när löper hundar?
  • Längtar efter en liten

Tror dom löper 2 ggr per år,alltså var 6:e månad. Min löper i ca 1-2 veckor i taget

• mini97

det finns tikar som löper upp till 4 gånger /år

• glader

Ok men löper de någon särskild årstid eller månad, typ alltid i mars, alltid i november? Är det olika för olika raser vila tider de löper?

• Soldyrkaren

Det vanliga är att tikarna löper två gånger om året. Det brukar vara sex månader emellan löpen men kan säkert variera från 5-9 månader emellan. Vissa raser löper bara en gång om året. Årstiden spelar ingen roll men tikarna i grannskapet brukar påverka varandra i viss utsträckning.

• Mella23

Vår hund löper 2 ggr per år hon är en boxer/rottisblandning.Blöder väldigt rikligt!Svärmors dalmatin löper en gång per år och det märks knappt!

• Visma

Min tik jag hade förut löpte ungefär var 10:e månad. Märkte det knappt då hon var väldigt noga med att tvätta efter sig.. Märkte det dock på grannhundarna... De har inga bestämda "löpmånader" utan det kan vara precis när som helst på året.

Har man fler tikar kan de dock börja samlöpa, ena börjar o sen så går det som på räls genom hela gänget...

Svar på tråden Hur ofta och när löper hundar?