• mammizen

Hur sjutton fäster man gardinerna i taket???!!!!

Åh, jag är så oteknisk så det är pinsamt. Mitt bekymmer är att jag har köpt 3 meter långa färdigsydda gardiner på Hemtex. Vill hänga upp dem i taket och inte på väggen. På Hemtex hade de några skenor som var svindyra. Någon annan som har tips på billigare alternativ?? Måste man borra i reglarna i taket eller håller det ändå?? Och hur sjutton hittar man igen en regel i taket... Help me!!!

• Svar på tråden Hur sjutton fäster man gardinerna i taket???!!!!
  • innana

Sätt upp stålvajer och trä dem på? Då behövs bara två rejäla skruvar högst upp mot taket, sätt dem högst upp på väggen alltså.

• Madge

Hmmm... IKEA

Där har de också stålskenor, förmodligen billigare än Hemtex

• Aquariana

IKEA har en skena som man kan fästa i taket, inte alltför dyr. Gardiner är ju inte så tunga så det borde räcke om du borrar och sätter i plugg som expanderar (om det är ett gipstak). vad är det för tak?

• mammizen

Aquariana: Vi har gipstak. Vet du vad skenan på IKEA heter???

• Aquariana

den heter kvartal. det går att köpa väggfästen också. vet inte om de är bra än, för våra ligger fortafarnde på fönsterhyllan

• mammizen

Tackar! Ska till IKEA nästa vecka, då får jag höra med dem om hur jag sätter upp Kvartal. Priset var väldigt bra jämfört med Hemtex

• Flisans

Har oxå Ikeas upphäggning (i taket) i flera av våra rum! Höjer takhöjdskänslan i hemmet o är väldigt billigt o smidigt alternativ!

Svar på tråden Hur sjutton fäster man gardinerna i taket???!!!!