• Fiaflopp

fråga om progynon och varför så olika?

Varför har klinikerna så olika tider och doser tro?
    På AVA i Åbo skulle jag ta 3 ggr om dagen,1 morgon,1 lunch och en på kvällen.
    På HS ska jag nu ta 1 på morgonen och 2 på kvällen...
    Någon som vet varför de gör så olika och vad skillnaden är?

• Svar på tråden fråga om progynon och varför så olika?
  • Chickpea

Jag tror egentligen inte att det är nån skillnad mellan att ta de 3 tabletterna vid 3 eller 2 tillfällen per dag. Dosen blir ju i slutändan densamma. Personligen kan jag känna att det är lätt att glömma "mitt på dagen"-dosen annars. Utifrån den information jag har fått (från HS) är inte tidpunkten för intagandet av så stor betydelse.
    Är det samma dos man använder vid båda klinikerna? 2 mg?
    Jag har fått dosen justerad efter vul, men det har aldrig varit tal om att sprida dosen över dagen, utan då har jag istället fått ta en tablett extra på morgonen.

Lycka till!

• Fiaflopp

Ja det är samma dos,dvs 2 mg...
    Jag tänkte att kanske kroppen tog åt sig eller behövde mer på natten...men men det är säkert inte så utan som du säger.
    Tack för ditt svar...

• Sleepingbeuty

Jopp..kroppen blir inte störd av andra hormoner på natten så därför är det bättre med högre dos på kvällen.Allt enligt min gynekolog i sverige och den i Riga.Jag har själv ställt dom frågorna till läkare tidigare.Och fått samma svar från flera.

• Misty

Jag, som går på Akadmeiska, fick ta progynon 3 ggr om dagen (morgon, middag, kväll).

Men även med vagitorierna kan det ju skilja. Jag fick ta även dom 3 ggr/dag men jag tror att de som går i Falun tar 2 ggr/dag...

Misty

• Fiaflopp

Aha...då var inte mina funderingar så fel då!

Svar på tråden fråga om progynon och varför så olika?