• Höstbaby2006

Bebis i tvärläge och vändningsförsök

Jag är i v. 34 och fick idag konstaterat att min bebis ligger i tvärläge. Har fått en remiss till mödrapolikliniken dit jag kommer att kallas ungefär i v. 36 för UL och ev. vändningsförsök. Någon som varit med om vändningsförsök från tvärläge? Hurudana erfarenheter har du från vändningsförsöket? Har de fått vänt barnet?

• Svar på tråden Bebis i tvärläge och vändningsförsök
  • Halvandra

Vändningsförsök lyckas i ca hälften av fallen.

Många upplever vändningsförsöket obehagligt eftersom de handgripligen försöker vända barnet, det gör ont osv.

Jag gjorde ett vändningsförsök i v 36+3 och det var inte så farligt. Men det misslyckades och jag födde dottern i säte. Ligger barnet i tvärläge blir det snitt om de misslyckas med vändningen.

Lycka till

• Maggis

Hmm...
    Hänger på här eftersom jag också har en tvärbebis och är i v 35. Nästa vecka ska jag till mvc. Om det inte hamnat rätt kommer jag i ungefär samma situation som du, TS. Så jag hoppas det är ok att jag stjäl plats i din tråd.

//Maggis
  • Höstbaby2006

Tack!

Hoppas att det lyckas eller att bebisen vänder sig spontant, skulle gärna undvika snitt, men det finns ju inga alternativ om inte vändningen lyckas. Börjar bli smått nervös redan, för blir det snitt kommer vi ju antagligen att få bebisen innan BF och jag som räknat med att vi skulle gå över tiden... Det är mycket som ska fixas och handlas innan bebisens ankomst...

• Höstbaby2006

Maggis: Du är välkommen, skönt med någon annan i samma sits!

• Höstbaby2006

Puffar upp tråden!

• xJENNIEx

Min bebis ligger i säte, är i v.36+6 idag.. Gjorde ett vändningsförsök i v.36+0 vilket misslyckades.. Bebisen ville inte alls flytta på sig. Men däremot gjorde vändningsförsöket riktigt ont, men klart värt de när de fanns chans till en vändning.. Har fått tid för kejsarsnitt, vilket de är blandade känslor för vill ju helst föda vaginalt..

BF 8/3-07
  • Maggis

xJENNIEx;

Sa de något om chanserna att bebben vänder sig rätt så här sent i graviditeten?
    Min låg ju "rätt" för 2 veckor sedan för att nu vända sig på tvären. Barnmorskan såg inte alltför alarmerad ut utan menade att det nog ordnar sig men jag känner lite som du, vill helst inte snittas.

//Maggis
  • Höstbaby2006

Synd att det inte lyckades Jennie! Hur tidigt kommer kejsarsnittet att göras?

Jag skulle oxå helst vilja föda vaginalt, har ställt in mej så på det. Dessutom har jag en massa jag tänkt hinna med innan bebisens ankomst och snittet planeras ju vanligtvis före BF. Jag hade ställt in mej på att gå över tiden eftersom det är första barnet.

• xJENNIEx

Maggis: Min barnmorska sa att så här sent in i graviditeten brukar de oftast inte vända sog själva för att de blivit såpass stora då.. Men har läst lite här på FL om bebisar som vänt sig i v.36-37 kanske senare?!

Höstbaby2006: De brukar göra kejsarsnitt så nära BF som möjligt iom att lungorna ska ha utvecklats så långt som möjligt, mellan 7-10dagar före. Jag ska göra de 8 dagar före BF, den 28e feb. Är beräknad till den 8e mars..

BF 8/3-07
  • Maggis

Jennie;

Hmm, får väl hoppas att min är ett av undantagen, då.
    Jaja, ut måste h*n ju, på ett eller annat vis.
    Tack för svaret! Ska bli intressant och se vad som hänt när jag kommer till MVC nästa vecka.

Höstbaby;

Lycka till!
    Hoppas det går bra, allt.

//Maggis
Svar på tråden Bebis i tvärläge och vändningsförsök