• Pippi 78

Hemmagjord gröt till en 6-månaders

Hejsan

Jag tänkte bara kolla om det är någon som gör egen gröt till sin 6-månaders? Jag vill helst slippa köpa färdig pulvergröt, roligare att göra själv. Kan man ha i salt i havregrynsgröten eller ska den vara osalt? Har ni frukt eller sylt i? Tips på andra grötar?

Tacksam för lite "gröttips"

• Svar på tråden Hemmagjord gröt till en 6-månaders
  • Hanna E

Finns massa trådar om detta, satt och läste en igår men ett antal hundra inlägg där folk delade bebis-recept, men hittar ej tråden:( Skrev dock av ett recept på just gröt! Har alltså INTE testat detta själv.. än:)
    Detta är kopierat rakt av från en tråd, jag hoppas att ursprungsförfattaren inte tar illa upp!!

Mixa havregrynen först om bebisen är känslig mot fastare konstistens. Vill man järnberika gröten (ganska så viktigt), så mixar man 1 msk blodbröd per grötportion (blodbröd är en sorts tunnbröd bakat på blod(!) Kanske låter äckligt men det smakar inte illa när man tillsätter 1 tsk per gröt portion. Finns att köpa på de flesta livsmedelsaffärer, brukar ligga bredvid det hårda tunnbrödet.), samtidigt som grynen. Man kan ju variera den egna (havregryns)gröten hur mycket som helst:
    * Med frysta hallon i - blir perfekt ät-temperatur om man slänger i ett par hallon efter man kokat gröten.
    * Mosa ner en halv banan i gröten efter kokning. Mycket godare än köpe-banangröten. (varför har vi börjat med den egentligen...)
    * Äppelbitar som får koka med gröten - god äppelgröt. Går att göra samma med blåbär.

Lycks till

• Emelie82

Jag gör majsröt, risgröt, maizena, och fulkornsgröt på recept från bvc här i danmark till min 6,5 månaders. Lätt och märker att det mättar mer.

- 2 dl vatten + 2 tsk majs eller rismjöl, koka upp i ett par minuter. Låt svalna och blanda i 1 tsk fett (smör smakar bäst) och ersättningspulver mottsvarande till 1 dl vatten. Efter 6 månader kan man istället för ersättning byta ut 1 dl vatten mot 1 dl fet mjölk.

- Maizena är superlätt men inte den mest mättande. Blanda ersättning (ca 2dl beroende på hur mycket bebis äter) - värm den en liten stund i micron. Lägg ca 2,5 tsk maizena pulvet i en tallrik och blanda ut med nästan all ersättning. Värm det i micron ett par sekunder, ca 15-20. Om det blivit för fast så rör upp det med resten av ersättningen. Det kallas också för sammetsgröt - konsistensen blir så - och barn brukar älska det!

- Fullkornsgröt gör jag på på sammasätt som ris och majsmjölsgröt fast med fullkorn/flerkorns mjöl som jag köpt i en hälsokostsaffär.

I och med att man här rekomenderar att använda ersättning så behövs det inte tillsätta extra järn, typ tunnpaltbröd eller vad nu heter.. men om du vill göra på mjölk så bara använd det.

Serverar också nästan alltid med fruktpure till. Tex päron + äpple är favoriten

• Emelie82

Förresten ang havregrynsgröt så inget salt förräns ett år! Prova att mixa grynen innan om han/hon tycker den blir för klumpig..

• Pippi 78

Tack snälla, jätte bra tips!
    KRAM

Svar på tråden Hemmagjord gröt till en 6-månaders