Jag gör majsröt, risgröt, maizena, och fulkornsgröt på recept från bvc här i danmark till min 6,5 månaders. Lätt och märker att det mättar mer.
- 2 dl vatten + 2 tsk majs eller rismjöl, koka upp i ett par minuter. Låt svalna och blanda i 1 tsk fett (smör smakar bäst) och ersättningspulver mottsvarande till 1 dl vatten. Efter 6 månader kan man istället för ersättning byta ut 1 dl vatten mot 1 dl fet mjölk.
- Maizena är superlätt men inte den mest mättande. Blanda ersättning (ca 2dl beroende på hur mycket bebis äter) - värm den en liten stund i micron. Lägg ca 2,5 tsk maizena pulvet i en tallrik och blanda ut med nästan all ersättning. Värm det i micron ett par sekunder, ca 15-20. Om det blivit för fast så rör upp det med resten av ersättningen. Det kallas också för sammetsgröt - konsistensen blir så - och barn brukar älska det!
- Fullkornsgröt gör jag på på sammasätt som ris och majsmjölsgröt fast med fullkorn/flerkorns mjöl som jag köpt i en hälsokostsaffär.
I och med att man här rekomenderar att använda ersättning så behövs det inte tillsätta extra järn, typ tunnpaltbröd eller vad nu heter.. men om du vill göra på mjölk så bara använd det.
Serverar också nästan alltid med fruktpure till. Tex päron + äpple är favoriten