• Anonym (gammal)

Mitt hår blir vitt - ledsen!

Detta kanske kan verka som  en bagatell men jag känner mig förtvivlad.

Jag har alltid haft långt, tjockt, brunt och glänsande hår.
    Det enda jag någonsin varit nöjd med i mitt utseénde.
    Min mamma har samma "sorts" hår som jag och har fått behålla färgen trots att hon är 60.
    Mormor blev inte gråhårig förrän i 70-årsåldern.
    Pappa däremot, och farmor,  var kritvita redan vid 30.
    Idag har jag hittat mina första kritvita hårstrån. Helt utan pigment och det gör mig så ledsen. Med ens känner jag mig jättegammal trots att jag bara är 31.
    Vi funderar på att skaffa ett barn till men nu vet jag inte, min kropp är kanske inte så ung längre.
    Kan man bli bara tillfälligt gråhårig eller kan det vara bara enstaka hårsäckar som ballat ur?
    Kan man bli gråhårig av tvåårstrots?
    Kan jag stoppa det hela på något sätt med mineraler eller något sånt.
    Snälla hjälp, jag känner mig desperat.

• Svar på tråden Mitt hår blir vitt - ledsen!
  • Anonym
    Jag Hitta precis som dig vid 28års ålder efter 2barn. Jag var till läkaren och fråga är pigmentet som försvinner i håret. Inget man kan göra åt=( Vanligt bland oss mörkhåriga. så jag får färga mitt hår så fort det växer ut för jag vill inte bli gråhårig
  • Yrslan

Men snälla TS, du är INTE gammal och att vara gammal är inte fel det heller. Färga håret om du mår dåligt av det. Själv hittade jag mitt första vita hår på MIN 30 årsdag. Nu 11år senare har jag nog tio vita hårstrån totalt.....Känns helt okej.

• Yrslan

Men snälla TS, du är INTE gammal och att vara gammal är inte fel det heller. Färga håret om du mår dåligt av det. Själv hittade jag mitt första vita hår på MIN 30 årsdag. Nu 11år senare har jag nog tio vita hårstrån totalt.....Känns helt okej.

• Anonym (gammal)

Tack snälla för era svar.
    Är det så att det "bara" är de nya hårstråna som växer ut som blir grå?
    Yrslan, skönt att höra att det går så sakta för din del.
    Hoppas innerligt att det blir så för mig också.

• Neemi

Gråhårighet har inget med åldern att göra på så vis att man kan få sina första gråhår då man är 17 eller 71. Vissa blir helt gråhåriga på en gång, andra får bara nåt grått strå för att flera år senare få nästa gråa strå. Inget att känna panik över!
    Är själv 27 och har redan hittat mitt först gråhår. Min sambo fick några grå strån då han var 22, 5år senare har dessa inte blivit flera.

• Neemi

Gråa hår växer ut från samma hårsäck som "förra håret". Varför det är grått är för att färgpigmentet helt enkelt tagit slut till den hårsäcken... Hmm.... var detta en lättförståelig förklaring? Hoppas du förstår

• Annicapannika

Jag har en fläck i håret med många grå hårstrån (är 27) och vid roten av de hårstråna har jag en pigmentfläck. Gissar att det är boven till mina grå hårstrån. Man blir inte gammal bara för att man får några grå hårstrån. Njut av livet och ja... tvåårstrots kan ge en gråa hår

• Jenny1

Min man började bli gråhårig redan vid 23, nu vid 31 har han de grå tinningarnas charm! Det är tyvärr inget du kan göra åt - färga håret i värsta fall...

• MeanJean

Hu, jag hittade mina första gråa när jag var 18. Arvsanlaget kan man aldrig göra något åt. Både mamma o mormor blev gråhåriga tidigt o båda har färgat sedan många år. Det är bara att gilla läget o färga om man mår dåligt av att se de gråa håren. Du är INTE för gammal för att skaffa barn bara för att det blir lite färgskiftningar på skallen

• Asereht

När jag föddes så hade jag kala fläckar på flera ställen av skallen. Det hår som växte ut sen var helt utan pigment. Nu märktes detta inte förren flera år senare då jag var väldigt blond som barn. Men man kan alltså säga att jag varit gråhårig sedan barnsben.

Nu är jag 35 om ett par dagar (huvva vad tiden går) och jag har fått fyra barn. Mitt hår har blivit gråare än det var för 10 år sedan. Mina ursprungliga pigmentslösa partier har jag ju kvar men de har spridit sig lite. Inte blir man direkt sprudlande av upptäckten men samtidigt så är det ett ålderstecken jag kan leva med. Det försämrar ju inte på något sätt min fysik elelr min förmåga att leva och det går ju att dölja med enkla medel.

Ditt hår må ha tappat lite färg men det har absolut ingenting med din fysik att göra så sörj en stund, plocka upp bitarna och gå vidare. Gläds åt att du är ung och frisk! Det finns 65 åringar som är "yngre" än 25 åringar! Att vara åldring sitter inte bara i antal år utan också i inställning till livet! Njut av det, jag lovar dig att du snart kommer att glömma sorgen av det grå.

Svar på tråden Mitt hår blir vitt - ledsen!