• rara sara

Klippa av panelgardiner?

Jag ska köpa gardiner till köket och undrar om det går att klippa av panelgardiner så att dom slutar i höjd med fönsterbrädorna, eller kommer det se helt stört ut? Nån som har gjort så?
    Förstår såklart att det är möjligt men undrar mer hur det kommer se ut

• Svar på tråden Klippa av panelgardiner?
  • Tesselessan

inte snyggt enligt mig..panel gardiner ska hänga långt ner..varför vill du ha dom korta?

• Bling1975

Personligen så tycker jag att alla korta gardiner är störda, men om man gillar det så borde det väl inte vara någon skillnad på gardintyp...

• tuvan4

rarasara: jag tror det kan bli jättesnyggt.

Själv har jag såna fönster att bara kappor passar, så då köper jag panelgardiner o hänger dem på tvären. Blir kanon-bra.

• rara sara

Det e så att långa gardiner inte passar i köket, köksbordet går under en av fönsterbrädorna sååå, men panelgardin på tvären låter ju som en riktigt bra idé!!
    Har nämligen haft lite svårt att hitta nåt snyggt tyg, och sen orkar jag inte sy upp dom heller, hehe.

tuvan4:
    Vad har du för upphängningsanordning? I våra andra rum har vi köpt skenor från IKEA, såna man fäster i taket, men det funkar nog inte om man hänger dom på tvären...

• tuvan4

rarasara: I vissa av panellängderna har jag sytt i en fåll så att jag kunnat trä in gardinen i gardinstången. Går hur lätt som helst att sy, även för oss som inte gillar att sy.
    Men i två rum har jag köpt snygga gardinstänger o ringar med fästen som nyper fast gardinen. Det har blivit supersnyggt.

Hoppas du hittar en bra lösning!

• rara sara

Mmm, får nog bli ringar för min del då, har faktiskt en del såna hemma redan! Tack för tipset!

• Ina 73

Har en kompis som har ett fönster ovanför köksbänken och kan alltså inte ha långa gardiner där. Hon hade korta panellängder där och långa längder i det andra fönstret och det såg inte konstigt ut alls...

• Tesselessan

jaha då förstår jag..nä det är inte så snyggt att "klämma" gardinen med köksbordet Ja då kan du ha dom som ovan säger på tvären eller korta dom..och är det inte ett så brett fönster hade jag gjort dom lite smalare än vad de vanligt brukar vara..

• zelda71

Finns tom, korta panellängder att köpa. Tycker inte att det ser dumt ut. Klipp du av!

• Skogsstjärnan

Jag har panelgardin på tvären i kök och sovrum, för fönsterbräden ställde till det så panelgardinerna inte hängde rakt... Tycket det är snyggt med en sträckt "kappa".

Svar på tråden Klippa av panelgardiner?