• barbamamma67

kinesiska nyåret

Hej alla
    jag bara undrar hur ni har tänkt att fira det kinesiska nyåret 17/2?
    Min familj och två adoptivfamiljer till ska gå på kinesisk restaurang såklart.
    Jag läste att kineserna själv firar det med jättefest, dans, nya kläder,skor,rent hem och mycket mat. Färgerna rött och guld dekoreras överallt.
    Jag tänkte därför klä vår dotter i den traditionella sidenklänningen som är röd med gultrådar i.

• Svar på tråden kinesiska nyåret
  • Tufselina

Hejsan!
    Och vi ska fira mer er:)))) Ska bli jättekul. Undrar om jag får på dottern hennes guldiga kinaklänning!!!!
    Klär kineserna oxå sina barn i dessa sidenklänningar, någon som vet?
    Kram

• Mirren

Jodå Tufselina, visst klär många kineser sina flickor i vackra klänningar i rött och guld. Firade kinesiskt nyår på plats i Peking 2004 och har firat det ihop med kinesiska vänner i Sverige några gånger - det är en fantastisk upplevelse. Vad jag bäst kommer ihåg var alla smällarna mitt i natten, hur jag stod i vår lägenhet i Peking på 16 våningen vid tredje ringvägen och sträckte ut telefonluren så att mina föräldrar skulle få höra hur det lät. Överallt såg man fyrverkerier när man tittade in mot staden (trots att det är förbjudet innanför andra ringvägen).

Kinesiskt nyår är annars precis som jul i Sverige mycket av en familjehögtid. Peking var nästan tömt på folk och det brukar kännas lite som en spökstad när alla gästarbetare (och inflyttade) åkt hem till sina familjer. Har en god vän som har företag i Kina (men bor i HK) som säger att han har jättetråkigt eftersom allt är stängt och det inte går att få tag på någon. Det är också min erfarenhet av tiden precis efter nyår och oktoberledighet.

Vad gäller seder kan jag bidra med en underlighet - man ska vänta så länge man kan med att klippa håret in på det nya året för om man klipper av håret så klipper man också av det nya årets lycka. Har inte kommit mig för att klippa mig och idag var det fullt på salongen så jag får försöka att glömma detta dock  .  

• Tufselina

Hejsan!
    Och jag som bokade hårklippning igår tills på måndag..........

Låter onekligen som om vi skulle försöka fira ett nyår i Kina så småningom:)
    Gott Nytt År till er alla.

• Xsa

Jodå. Jag och dottern var på kinarestaurang med vänner igår. Vi hade båda kinesiska kläder på oss. I kina får barnen röda kuvert med pengar i. Detta trodde jag de skulle få på restaurangen så jag hade inte förberett det, tyvärr. Men en plånbok med pippimotiv blev det dock på väg till rest Visste inget om detta med rent hus. Synd! Annars hade det inte sett ut som det gör nu

• CyberLen

Vi har våra papper på Kinesiska konsulatet nu.
    De skickas inte till Kina förrän om 2 veckor gissar vi.
    Men vi tränar redan nu på det Kinesiska nyåret.
    Vi vill ju fira fast vi inte har vårt barn ännu!!

Svar på tråden kinesiska nyåret