• Yessi79

Nässpray-beroende, vad göra?

Har varit förkyld ett tag nu men blivit beroende av nässpay. Försöker verkligen varje dag att inte ta innan sovdax men näsan är helt igenproppad. Vad kan man göra för att komma ur beroendet?

• Svar på tråden Nässpray-beroende, vad göra?
  • Jag är Dinah

Finns bara en sak att göra. Sluta att ta den. Det räcker med att du låter bli den en natt så kommer du ur det. Så länge du inte tar nått alls inte på dagen heller då.

• jingyang

här är en till som är beroende..men mitt beroende har trappats ner lite . JAg var så beroende att jag fick panik när jag såg att sprayen nästan var slut!
    mitt råd är att gå till läkaren.

• ruffe4

Stå ut så försvinner det, använd saltlösning som är ofarligt finns även i sprayform

• Minikatt

Det brukar bli så för mig också ibland. Då brukar jag för det första inte ta på dagarna, men det verkar det inte som att du gör heller. För det andra brukar jag ta mindre och mindre för varje kväll. När det är värst tar jag 2 spray i varje borre, men sen tar jag bara en i varje, sen en halv och till slut inget alls.

Lycka till!

• Nahla

Det är bara att stå ut helt enkelt. Tro mig,jag VET hur jobbigt det är. Har varit i samma sits 100 tals gånger. Men efter 1-2 nätter utan nässpray är nästäppan borta. Den nästäppa som håller sig kvar beror ju oftast på just nässprayet.

• miie

Använd spray för barn som inte är lika starkt när du trappar ner. Och som någon tidigare sa... saltlösning i sprayform är också bra substitut.

• matt

Du kan köpa koksaltlösning i nässprejsform på apoteket. Innehåller inga läkamedel men hjälper till att rensa rent, helt ofarligt att använda tills din nästäppa ger sig...

• danitra

Äh, det märks att ni som svarat inte vet vad riktigt nässprayberoende innebär!

TS, skaffa Rhinocort Aqua!

Rätta mig grammatiskt om du vill - jag vill utvecklas!
  • annry

Håller med Danitra! Det bästa sättet att bli av med nässprayberoende är att ta en kur av kortisonspray för att dämpa inflammationen i näsan. När den har börjat verka är det lättare att avveckla vanliga nässprayen. Lycka till!

• danitra

Yessi79: Använd Rhinocort Aqua som är ett kortisonspray det dämpar näsmusslornas svullnad utan att spä på beroendet. Det ska finnas receptfritt har jag hört.

Rätta mig grammatiskt om du vill - jag vill utvecklas!
  • Yessi79

Jag har inte haft det länge, ca snart 3 veckor. Tar inte på dagarna och tar så lite som möjligt. Ibland bara i ena borren men lägger jag mig ner så stoppar det upp i näsan. Hopplöst!

• Yessi79

Känns faktiskt bättre men vi får väl se om det fungerar när jag lägger mig ner!
    Tack för era svar!

• fiskbulle666

Ja, rhinocort är receptfritt.
    Om det inte skulle funka så kan man få recept på en effektivare

Svar på tråden Nässpray-beroende, vad göra?