• mam 79

Måla om vitlaserat tak

Vi har vitlaserat tak hemma hos oss.och jag är int alls nöjd med detta för i vissa rum ser taket helt rosa ut.Nu undrar jag om man kan måla om taken? blir det inte fläckigt då om man gör det själv? Panelen var färdigt vitlaserade då vi köpte det,och det känns som de har nån sorts lack på sig,och hur gör man med alla dessa kvistar? ska mann lägga kvistlack på alla så blir det många kvistar att hålla reda på. Snälla hjäp mig någon förren jag river ner taket.

• Svar på tråden Måla om vitlaserat tak
  • Lisa 74

Vi har målat våra trätak med vit takfärg överallt, blev jättebra. Har inte använt kvistlack, har inte sett något efter två år.

• Vilhelmina

Vi har också målat våra trädtak med vittäck färg utan att förbereda med kvistlack. Vi målartvättade taken först.

• Vilhelmina

-...trätak...(förståss)

• Lisa 74

Jag bara målade på ingen tvätt, gick också bra (vattenbaserad färg).

• mam 79

Men blev det inte fläckigt då? Eller måste man måla en bräda i taget? Och Jag är livrädd för att det skall flagna eller nått.

• Lisa 74

Nej det blev inte fläckigt, målade fyra brädor åt gången. Två eller tre lager beroende på färgen. Nu var ju inte våra tak laserade så kolla du med färgbutiken om det finns risk för att det ska flagna.

• Carbonara

Laserat och lackat tak ska man behandla på samma sätt som man behandlar ett obehandlat tak.
    Våra rekom. är:
    -Kvistlack eller stoppgrund två gånger på alla kvistar.
    -Grundfärg 1 gång
    -Färdigfärg 1-2 gånger

Den stoppgrunden vi har kan man måla hela taket med om man inte vill kvista men man ska vara noga med att det inte kommer färg i skarvarna för det kan bli en sk limningseffekt och då kan det spricka när huset rör sig.

Fläckigt bör det inte bli men du ska vara noga med att stryka hela brädan i "ett enda drag" (efterslätning typ) Det lättaste är att vara två... en rullar ut färgen och en går efter med en pensel. Jobba inte med för stora ytor på en gång utan ta bara ett par tre bräder åt gången.

Du gör givetvis som du vill ang kvistlacken, det kan skilja sig ganska mycket mellan olika paneler. Endel blöder mycket andra lite osv. Man kan aldrig vara säker på att man hindrar kvistarna från att blöda igenom men man kan minimera risken.
    Sen ska man tänka på det att furu blir mer och mer gulaktigt ju äldre det blir, därför ska man använda en speciell grundfärg som förminskar gulningsprocessen.

Lycka till!

• lycklig fru

Vi hade vitlaserat trätak i vardagsrummet förut. När vi skulle måla det vitt så hade vi kvistlack på alla kvistar (fy, vilket jobb det var) sen lånade vi en stor färgspruta och sprutmålade taket. Jag vet inte vilken sorts färg vi använde, men nu i efterhand så lyser kvistarna igen lite grann.
    Så kanske är det bättre att skippa kvistlacken???

~~~ När blir det vår tur?~~~
  • mam 79

Tack för alla svaren.Kanske man vågar ta risken ock måla över det rosa taket.Värre kan det ju inte bli:

• Kråkmamman

Vi använde inte kvistlack när vi målade taket vitt vilket jag ångrar bittert. Taket är fullt med gula fläckar. Jättefult. Måste göras om!
    Mitt tips är att inte chansa!

Svar på tråden Måla om vitlaserat tak