• Koukie

Torra/nariga bröstvårtor

Ganska tidigt i graviditen blev toppen på mina bröstvårtor "torra"/nariga. Det skedde samtidigt som brösten "växte till sig" och jag antar då mjölkkörtlarna förberedde sig.

Det ser ut som att det är små sprickor på toppen och när man badat är huden på bröstvårtstoppen alldeles vit - som att huden är död på något vis. När huden inte är blöt så känns toppen liksom narig. Jag hade inte detta under min förra graviditet och undrar vad det kan bero på.

Är nu i vecka 34 och har börjat fundera på om det kan komma att bli något problem med amningen pga detta.

Någon som har något liknande och som vet vad man bör göra?

• Svar på tråden Torra/nariga bröstvårtor
  • Lady Gaga

Blir det som vita/ljusa flagor om du skrapar med nageln försiktigt?

Jag är i v28+0 och toppen på bröstvårtorna är i bland blek men jag tror själv att det kan bero på om man läcker råmjölk och att det då blir fuktigt.

Narigt har jag haft till och från men då har det varit torkad råmjölk. Sen har jag även haft lite svidigt men det gick över på nån dag.

~Med en motorsåg slipper du sitta länge på grenen.~
  • Heli77

Det är ingen fara.

Har haft torra och nariga bröstvårtor under båda mina graviditeter - de har blivit oerhört mkt mer känsliga än vanligt då.
    Kan rekommendera att köpa Bröstvårtskräm på Apoteket och smörja dem med.

• Booblie

Efter att ha läst era inlägg måste jag bara ställa en lite dum fråga kanske...=) Med tanke på att jag inte är gravid men har haft sådana bröstvårtor till och från sista månaderna med allt det ni beskriver...har ni bara haft så under era graviditeter och aldrig annars?

• Heli77

Booblie:
    Bara under graviditeterna, men för min del så kom det båda gångerna under andra delen av dem - så det har inte varit något gravsymptom i mitt fall.

• Koukie

Hikaru: Jag tänkte också att det var råmjölk i början. Men nu är jag inte lika säker. När jag har duschat kan jag pilla bort den yttersta biten på vissa sprickor (som död hud el liknande), men vissa sitter fast - vilket mer tyder på att det är en del av bröstvårtan.

Heli77: Blev dina bröstvårtor bättre när du smörjde in dem? Hur lång tid tog det? Jag har lite svårt att se hur det skulle göra någon skillnad på hud som är död liksom.

Någon som vet hur det ser ut om man har svamp i bröstvårtan? Jag trodde visserligen att man bara kunde få det när man börjat amma, men man vet ju aldrig?

• Heli77

Ja, det blev de. Man lär smörja regelbundet isf.
    Givetvis gör krämen ingen nytta på redan död hud, men på den underliggande, friska  - så att man slipper få mer död hud.

Kan vara svamp också.

Hör med din bm, så kan hon hjälpa dig att avgöra det.
    Isf kan du behöva något starkare medel.

• Angelicaa

d där problemet har jag me. kanske får smörja in dom å se om d blir bättre då!

• nifredil

Jag hade samma problem, torra och flagnande bröstvårtor. Fick tips om en salva på Apoteket som heter Bepanthen. Den fungerade jättebra och efter bara två och en halv dag så var bröstvårtorna normala igen.

• flippot

kanske inget skoj o höra men jag hade så under graviditeten och amningen blev ett helvete.det blödde o gjorde ont.kan tipsa om att idomin salva är väldigt bra att börja med nu så kanske du slipper ha problem sen.

• Koukie

Tack alla för tipsen!
    Jag tror att det trots allt var Hikaru som hade rätt i mitt fall. Jag gjorde helt enkelt slag i saken och ryckte försiktigt bort de torra bitarna. (lite pillrigt och lite ont) Jag tror faktiskt att det kan ha varit intorkad råmjölk. (Låter lite äckligt). Nu ser de ganska fina ut. Men jag ska nog köpa den där salvan på Apoteken i allafall.

Tack igen alla!

• Fru B

Jag hade likadant! Ena bröstvårtan sprack och det kliade som
    f-n! Jag tänkte, p g a klådan, att det var svamp och provade med Pevarylkräm och bröstvårtan läkte på en dag. Nu har jag lite torra bröstvårtor och smörjer dem. Bepanthen är bra men det går med vilken fet kräm som helst!

Svar på tråden Torra/nariga bröstvårtor