• Sencha

Ni som har pelletspanna...

...tycker ni att det luktar illa?

Bakgrunden är följande: Vi hade från början oljepanna, men ville byta. När var på villamässa för några år sedan så kollade vi upp en del olika möjligheter.

Representanten från Nibe, som tyckte att vi borde skaffa värmepump, hade följande historia från "verkliga livet" som starkaste argument för att vi borde välja värmepump och inte pelletspanna:

En familj hade skaffat en ny pelletspanna. Kvinnan i familjen tyckte dock att det luktade förfärligt illa. Så efter bara ett år med den nya pannan så hade de istället köpt en värmepump från Nibe, bara för att slippa den hemska lukten.

(Försäljaren som använde detta argumnet var för övrigt en ganska slem typ, som var ganska dålig på att hålla sig till fakta när det handlade om ekonomi etc.)

Vi köpte i slutändan en pelletspanna, av ett annat företag. Och fortfarande efter tre år har vi inte upptäckt att det luktar illa (Vi är väldigt nöjda.)

Så - jag är lite nyfiken: vad tycker ni andra? LUKTAR det illa med pellets/pelletspanna/pelletseldning?

• Svar på tråden Ni som har pelletspanna...
  • Tjej 83

vi har pellets, nej de luktar inget. utan när innan man måste sota den så kan de lukta bränt.
    men himla jobb att sota då o dåå. att han bra luftcirkulation så den inte "kvävs" typ. o tar upp plats. dock mindre än oljetank ehhe.

• MayaS

Har ej längre pellets då jag flyttat från huset jag hade... men under de 4:a år som jag faktiskt eldade med pellets har jag aldrig känt att det luktar illa.

• Nyfiken gul

nää... det luktar eld o sot i pannrummet - men det är väl ganska naturligt....

illa luktar det inte!

Vi har både pellets o luftvärmepump o jag kan nog säga att luftvärmepumpen luktar mer än pellets....

• Sencha

Ja... om vi "glömt" att sota (d.v.s. om vi har skjutit på det lite för länge - det händer ju förstås) så kan det ibland lukta en liten aning sot. Men sot luktar ju inte illa

• Sencha

Och... jag är uppvuxen med vedpanna - vilket jag också förklarade för försäljaren - så sot är jag van vid. Men han menade att nä, det här var värre, typ. (Jag tycker det luktade mer sot när vi eldade med ved.)

• mammas gumsegos

praktisk o den luktar inget. pelletsen luktar spån bara

• Tjej 83

får ja fråga er vilken sorts pellets ni har?
    sorry TS. hoppas de är ok.

• Sencha

Tjej 83: Helt OK. Var frågan riktad till oss alla?

• FruSöderström

här luktar det inte heller illa.

• Tjej 83

till alla jaa.
    vi har neova (?) tror jag de heter. de är vita o röda påsar.
    grannen har turkosa. vet inte märket. men är de nån skillnad?

• Sencha

Vi köper från Bioenergi Skandinavien. Gröna påsar.

• Tjej 83

ok är de nån skillnad vet ni?

• Nyfiken gul

Här köper vi från lokal tillverkare i Hälsingland har vita stora säckar.

• Sencha

Tjej 83: Det viktiga är väl att man inte ska byta för mycket. Pannan ska vara intrimmad för den sort man kör för bästa förbränning.

Sedan finns det säkert kvalitetsskillnader...

• Nyfiken gul
    Tjej 83 skrev 2007-02-15 16:26:41 följande:
    ok är de nån skillnad vet ni?
    förra vintern när det var som kallast blev det pelletsbrist här uppe, vår ordinarie leverantör hade slut så vi fick kasta oss iväg o köpa småsäckar från Granngården, det blev helt annan pellets o vår panna tyckte inte om den heller.... den tjuvstannade för oss stup i kvarten o sotade igen...

pelletsen från Granngården var för liten o för smulig så det blev mest bara spån att elda o det tyckte inte pannan om...
  • myskatt

Vi köper från Lantmännen Agro Energi (eller nåt sånt). Inga problem med lukt.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • stinis77

hej svejs i tråden. Bor i ett gammat hus som från början eldats med kol och numera med olja. Vår tank har dock blivit under känd och nu är det dax att besluta om vad vi ska ha. Lutar åt pellets pga det håller värme i hela huset och skorsten och källare. som huset är vant vid. har hört vissa som satt in olika värmepumpar och då fått fukt i källaren och fått sätta in avfuktare där. Någon som hört nått om sånt. Vi kör med el just nu och det är hel kass. Golven är svin kalla, vi har typ 18 grader. inte kul. ska komma en och titta på vår panna på måndag o se om den är lämpad att sätta pellets brännare på.

Svar på tråden Ni som har pelletspanna...