Vätska bakom trumhinnan = sämre balans???
Påverkar vätska bakom trumhinnan balanssinnet hos barnet??
Påverkar vätska bakom trumhinnan balanssinnet hos barnet??
Någon som har koll på detta? Jag glömde fråga läkaren i dag.
Jag har inte heller frågat men dottern är öronbarn och jag tycker alltid att balansen varit påverkad.
Jag som alltid har trott att hans dåliga balans har berott på att han har vuxit så snabbt och att han är betydligt längre än jämnåriga. Det kan kanske vara en kombination av både längd och vätskan. Ska bli intressant att se hur det blir när rören är insatta.
Vet inte riktigt hur det är med balansen, men min dotters kusin hade problematik med talet, talade väldigt otydligt, tills hon fick rör... Dom sa att det var som att hon hörde sig själv i en tunna....
Lite OT kanske men jag slänger in en fråga eftersom ni har rör på G... Hur många infl. har han haft? Min lilla hade flera förkylningar som satte sig på öronen, vi fick gå på kontroll och dom sa att det såg fint ut. Men nu har det börjat igen Hon har haft två infl. innom loppet av en månad, en vanlig o en dubbelsidig.. Hur länge ska dom behöva stå ut??? Jag tycker ju så otroligt synd om henne för dom har ju så himla ont!!!
När vi fick rören blev balansen bättre,vet ej om det var en slump. Men å andra sidan när man jämt har en öroninflammation sen vätska bakom öronen sen en ny öroninflammation med feber så bör det ju påverka. Hoppas det går bra för er!
Hampus har aldrig haft öroninflammation. Han får rör pga mycket vätska som irriterar och eftersom talet är dåligt.
ok,jag förstår. Du får puffa lite på tråden. Men jag tror du har rätt om din teori,för vätska bakom trumhinnan får man som en komplikation av öroninflammationer.Lycka till
Jag är ett öronbarn själv, eller var det när jag var yngre. Hade många öroninflammationer under mina första 12 månader, till slut bet ingen antibiotika på mig. När jag var runt 2-6 år kunde jag få 6-8 öroninflammationer på ett år, och när det var som värst spräckte läkarna hål på vätskesamlingen bakom trumhinnorna på mig. Fick rör i 12-årsåldern. Såvitt jag kommer ihåg hade jag aldrig problem med balansen. Och öroninflammationerna försvann efter att rören sattes in.
Maggisnervis: det är inte antalet öroninflammationer som bestämmer om barnet ska få rör eller inte utan det är om barnet har vätska bakom trumhinnorna och ev nedsatt hörsel.
Endel barn har massor med öroninflammationer utan att ha vätska bakom trumhinnan och då sätts inte rör in. Rören sätts in för att ventilera och torka ut vätskan.
Glömde bort att skriva att min dotters öronläkare sa att balansen inte påverkas. Däremot kan de få hörselnedsättningar.
När min älste son vid knappt två års ålder började få yrselanfall och helt plötsligt vägrade åka hiss,
och blev vingligare än vanligt så frågade jag om det kunde bero på vätskan han hade i öronen å som aldrig försvann pga av nya inflammationer.
Läkaren hävdade bestämt nej och skickade ist sonen på skallröntgen och skrämde upp oss med allt från tumörer till hjärnskador
Hursom så visade inte röntgen på något sådant och när vi någon månad senare skulle till öron för efterkoll av vätska (vi hade gått på såna regebundet nästan ett år) så fixade sonen att åka hissen upp utan att ramla eller skrika å då
misstänkte jag att vi skulle få höra att vätskan var borta
å så var det..men läkarna fortsatte hävda att det inte hade något samband.
Men jag tror annat!
Däremot så kanske det bör kollas upp om det är något annat som ger dålig balans.