• octagon

Videokamera

Jag skulle vilja ha lite hjälp från er som har erfarenhet av videokameror, vilka är bäst??
    Jag har själv tittat på en kamera med hårddisk "30g" det måste väl vara det enklaste, eller??

Dv kameran har ju band som man måste spola fram och tillbaka för att hitta något på bandet och du kan inte redigera inspelat material direkt utan måste lägga över det till datorn.

DVD kameran bränner du ner direkt på skiva och kan först redigera när du fört över det till dator.

Men med en hårddiskkamera kan du redigera, radera, lägga till och samla allt i olika mappar direkt.

Eller vad tycker ni är bäst???

• Svar på tråden Videokamera
  • Ståhlis

Jag har DV och tycker det funkar bra. Visst lite drygt att "fånga" över materialet på bandet till datorn, men undertiden kan man ju göra något annat nyttigt (som t.ex. städa upp runt datorn som jag brukar göra..hehe). Har tyvärr ingen erfarenhet med hårdiskkamera, men det innebär väl överföring från kamera till dator det också? Vad är det för prisskillnader då? Vad ska du ha kameran till osv.?

• octagon

Självklart måste man föra över materialet till datorn för ytterliggare justeringar.
    Men med en hårddiskkamera kan man rensa diskutrumme direkt, ifall man råkat glömma stänga av den o.s.v.

Sen en annan aspekt är att vi har rätt stora familjeträffar, te.x vid och nyår. Rätt många barn figurerar vid dom här tillställningarna, och dom gillar att springa omkring med kameror. Det blir många roliga bilder, men ochså en jävla massa skräp.
    Då kan det va behändigt att radera bort skit och spara det bästa.

Hårddiskkameran är dyrare än en dv, men som med all elektronik. Du får det du betalar för.

Men jag vet att en dv kameran i prisklass 4-5000 har bättre bildkvalite än en hårddiskkamera. Och bildkvalite vill man ju ha.

Det är en jävla djungel där ute om man inte kan ett dyft om sånt här

• kontirio

Tycker nog du skall ta en DV-kamera. Att köpa en HDD-kamera i dagsläget är inte att rekommendera, det finns fortfarande för många barnsjukdomar på kamerorna samt få tillverkare. Det gör att komponenterna blir dyrare och kamerorna följdaktigen dyrare. DV-kamerorna är väl beprövade och kommer hänga med ett tag till, med billiga komponenter och bra kvalitet.

Har själv en Sony DV-kamera som jag är mycket nöjd med, lär dröja ett bra tag innan jag byter den mot en HDD-kamera.

An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • Xerxez

Håller med ovanstående. HDD-tekniken är inte riktigt färdig, de tester jag läst faller ut till DV-kamerans fördel.

Vi har en DV, Sony DCR-serien. Kanonbra!

Post hoc ergo propter hoc
  • NiklasG

DV Kamera är uteslutande enda valet. I alla fall för mig.

Har haft min DV kamera mång år nu. Skulle jag köpa ny kamera(Suget finns) så blir det en ny med band.

• pandakungen

Jag skulle köpa en DV-kamera om jag va du..

Ska du köpa en kamera som stödjer HD får du betala mer, antagligen köpa en ny dvd-brännare som stödjer HD(blu-ray-skivor). sen får du antagligen köpa en ny dvd spelare som stödjer Blu-ray skivor.(idagsläget så e dom inte billiga.

Jag håller själv på med lite redigering från DV-kamera. Och jag tycker inte du behöver en med hårddisk. Band fungera bra. Visst det kanske e smidigt att kunna radera "skräp" direkt. Men när du ska redigera sen kan det skräpet komma till användning.

Lycka till i köpet..

• RaZZ

vi har en sony som bränner direkt till dvd! Fungerar mkt bra och skivan är bara att lägga i dvd-spelaren o sen kika på tv:n

• NiklasG

Pandakungen:
    Vad använder du för redigeringsprogram? Själv använder jag mig av Pinnacle Studio.

• pandakungen

NiklasG..

Jag har använt adobe premier 6,5 .. Men nu kör jag adobe premier pro 2.0 då det är lättare att bränna till DVD.
    Jag har bara hört talas om Pinnacle Studio, och det ska tydligen vara helt OK, lätt att omvandla till DVD mm...

Mvh
    Tobbe

• wahlstromp

Jag tycker som de flesta andra..

köp en DV-kamera.
    Tryggt och säkert både när det gäller inspelning och arkivering. Litar inte alls på en DVD-skiva på samma sätt som ett band.
    Och sen får du bäst bild för pengarna än så länge med DV.

• Ståhlis

Bra redigeringsprogram: Vegas (Sony).
    Fast det kostar några slantar...

Svar på tråden Videokamera