• Billy och Jag

Hjälp med kladdkakan i ugnen.

Den skulle vara inne mellan 17-22 minuter.. nu har 22 minuter gått och den är fortfarande lös! Vad gör jag då!? Min ugn är ju inte såå gammal..

Ska jag bara låta den vara inne tills den verkar färdig eller!?

Hur kan det komma sig?

Fasst visserligen, jag gjorde dubbel sats.. tar de dubbel tid då??

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Svar på tråden Hjälp med kladdkakan i ugnen.
  • isblomma

Skaka den lite. När den är fast runt kanterna men lös i mitten är den klar. Jag tar aldrig tid när jag gör kladdkaka för det skiljer sig från gång till gång.

• Stanna

Åh, det där med att dubbla receptet brukar vara knepigt. Självklart tar det längre tid, men inte nödvändigtvis dubbelt så länge.
    Du får väl helt enkelt kolla med jämna mellanrum tills den är klar.

Lycka till!

• Themis

Det tar inte dubbel tid, för sambandet mellan volymökning och möjlig temperaturökning per tidsenhet är inte linjärt.

Gör som isblomma säger och håll koll på när det bara dallrar lite i mitten, då är den klar.

• Billy och Jag

den ser ganska bra ut i kanterna, men vääldigt lös i mitten.. är det inte för tidigt då?

• Billy och Jag

Blir 1 kaka med nougattäcke
    Du behöver:
    100 g smör
    2 ägg
    3 dl socker
    1,5 dl mjöl
    4 msk kakao
    1 tsk vaniljsocker
    1/2 tsk salt
    50 g mörk choklad (minst 60 % kakao)
    Kokos till formen
    Cirka 100 g Odense nougat

Gör så här:
    1.
    Sätt ugnen på 175 grader.
    2. Smöra en form med löstagbar kant och bröa den med kokos.
    3. Smält smöret i en kastrull.
    4. Vispa samman ägg och socker, det går bra med handvisp.
    5. Vispa ner mjöl, kakao, vaniljsocker och salt.
    6. Tillsätt det smälta smöret och vispa väl.
    7. Krossa den mörka chokladen och blanda ner i smeten.
    8. Häll all smet i formen och grädda 17–22 minuter beroende på din ugns effekt. För att vara säker på att få en kladdig konsistens bör du känna med en sticka redan efter 15 minuter. När smeten inte längre fastnar på stickan är kakan klar.
    9. Ta ut kakan och låt svalna i cirka 5 minuter innan du hyvlar på ett ca 1 mm tjockt lager nougat. Nougaten smälter och när den har stelnat är kakan färdig att servera med vaniljglass eller vispgrädde.

Denna har jag gjort, är det vanlig kladdkaka!? Aldrig gjort det förr.. haha

• isblomma

Jag skulle nog ha tagit ute den då men jag gillar förståss när det är riktigt kladdigt + att den "stelnar" ju lite när den kallnar.

• Billy och Jag

jag doppade en gaffel och den blev ganska smetig.. Blir det inte så att den rinner ut då? den är ganska tjock.. typ 4-5 cm.

• isblomma

Så är inte mitt recept. På min fastnar det det om man provar med sticka i mitten, Det ska det ju tydligen inte göra på din.

• Billy och Jag

det kanske ska göra det.. men inte ännu...

• MsRahkonen

Det heter juh KLADDkaka så det är klart den ska vara lite kladdig å lös i mitten:) Den stelnar juh ändå sen...

Svar på tråden Hjälp med kladdkakan i ugnen.