• Anonym (Undrande)

Barn som går på tå

Min son som är snart 18 månader har börjat gå på tå lite till och från och nu fick jag höra att om barn går på tå så kan de ha någon sjukdom, fick inte veta vilken. Någon annan som hört detta? Han går inte på tå jämt, utan ett par gånger om dagen och jag har tänkt att han precis kommit på det och att det är roligt... Jag kanske har fel...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-15 22:28:36:
    Tack för alla svar! Antar att det inte är något då han gått "normalt" sen han var 10 månader men kan ju kolla med BVC ändå om han fortsätter.

• Svar på tråden Barn som går på tå
  • Anonym (Undrande)

Ingen som vet??

• Mickis74

Det har båda våra gjort då och då....o dom är då inte sjuka. Jag tror det tillhör ålder, utveckling o lite så.

• Mibe

Min dotter är 6,5 år och har alltid gått på tå. Man gör inget åt det om barnet KAN gå på hela foten, förr eller senare blir dom för tunga för att gå på tå.

När han blir större och fortfarande gör det kan du försöka säga åt honom att inte gå på tå. Min dotter glömmer bort sig hela tiden och jag gör en lite rörelse med handen så förstår hon, man vill ju inte tjata på henne hela tiden.

Det är nog inget att oroa sig över, men fråga annars på BVC. Sjukdom har jag aldrig hört talas om. Min dotter har Perthes sjukdom, en höftskada, men det har inget samband med hennes tågång.

• elvin dräd

Jo jag har hört, att det kan vara en neurologisk skada. Men ärligt talat så är jag väldigt dåligt insatt.

• Crazy Baby

Vår dotter går på tå då och då, det har hon gjort en längre period! På BVC har de kollat att hon kan gå normalt och de säger att det är helt ok att hon gör så, hon tycker väl att det är kul! Vår lilla tjej är 22 månader och hon började nog med det för ett bra tag sedan!

• momto5

Njaaa..men,vet att det ofta handlar om hälsenorna,att dom är för korta.
    Sen kan det ju också bara vara en övergående grej....

Skulle det inte bli bättre,utan sämre när barnet blir äldre,så kan dom operera senorna.

• Tussetösen

Jag gick på tå i princip alltid när jag va liten... min kusin gick ännu mer... han gick alltid på tå.. men idag går vi vanligt och inga sjukdomar...

• bellanbus

Har aldrig hört att de har ngn sjukdom, däremot att om de fortsätter att göra det kan hälsenorna dra ihop sig o strula o bli för korta...

Hade en tjej i min klass som gick på tå hela lågstadiet men när vi slutade 9an så gick hon som vem som....
    Min syrras ex gick på tå när han var liten och är fullt normal idag...

Det är säkert ingen fara så länge det inte blir en livslång vana!

• Flygfotogen

Kan de gå normalt så brukar det vara OK. Annars skulle jag kolla hälsenor och ev neurologiska problem hos läkare.

• Mibe

Jag har frågat flera läkare, distrikssköterskan och nu senast barnortopeden och ingen av dom har nämnt något om en neurologisk skada.

Svar på tråden Barn som går på tå