Ni som vet om parning ( hund )
Måste en hanhund 'sitta' fast i honan för att det ska bli valpar?????
Måste en hanhund 'sitta' fast i honan för att det ska bli valpar?????
Det tror jag iaf. Är inte säker men jag har bara sett det iaf!
Ja hanhunden måste sitta fast.
hanhunden ska väl sitta fast iaf 10-20 minuter vad jag har hört
Då är det ingen risk att min fröken har 'råkat' bli på 'smällen' då.... hon är en 'smyglöpare' så jag visste inte att det var dax... hon är lite tidig denna gången...
Nej det måste INTE bli någon hängning! Det kan mycket väl räcka att hanen varit inne om spermieavgången har hunnit ske, det ska räknas som en parning bara han varit där. Många valpkullar har kommit till på det sättet...
Det måste absolut inte bli någon hängning!!! Sperimierna sprutas in direkt, under hängningen sprutas bara vätska som ska hjälpa spermierna.
Men en bra hängning brukar vara säkrare.
Jag har haft rätt många valpkullar självoch många uppfödare haranvänt mina hanar i avel. Det har blivit valpar efter parningar som inte haft någon hängning alls.
Så räkna med valpar!!!
Min hund har varit hos svärmor.. å där finns det en hane.... min tik å hanen har träffats tidigare... utan löp... å då var han på henne å jucka åxå... först trodde vi det var det vanliga han höll p åmed.... men så upptäckte vi att hennes vulva är ju enorm... så då ringer svärmor å säger jag drar på honom byxorna så att han inte kommer åt.... hämtade hem hemme idag.... så vi får se hur det blir.... näs ska jag ta henne till vet för att kolla ev dräktighet???
Från ca 25-28 dygn kan man ultraljuda.
Ok då ska jag räkna fram när jag ska ta henne till vet då!!!!!!!
Tack ska ni ha för svaren!!!
Det finns abortsprutor att ta, om man ger dem direkt. Har ingen erfarenhet av det själv. Men du kan ringa vet och höra! Om man inte gör det direkt efter parning, så är det inte möjligt sedan.
Lycka till med allt!
Jodå, dagens abortsprutor (Alizin.vet) kan man ge fram till 45:e dräktighetsdygnet ungefär - även om SÅ sent inte är en så trevlig upplevelse för tiken eftersom hon då får föda fram fostren. Alizin hämmar produktionen av dräktighetsuppehållande hormon. Vet man att det blivit en parning kan man ge sprutan direkt men är man osäker på om tiken är tjuvparad brukar många veterinärer rekommendera att man väntar tills dräktigheten kan bekräftas med ultraljud.
De gamla "dagen efter"-sprutorna som skulle ges max 5 dygn efter parning används inte längre. De startade om tikens löp och innebar en ganska stor risk för livmoderinflammation vilket Alizin INTE gör.
Tackar........