• Anonym (klok men..)

Alkohol under graviditet

Jag skulle vilja ha en tråd där alla som behöver och törs berättar om något så jobbigt som att de har druckit alkohol under graviditeten. Både ni som har barn med eller utan skador och ni som är gravida och oroliga över ert barns välmående.

Den vanligaste gruppen är tydligen 30+ som inte är beroende och som gillar utmaningar i livet såg jag på nätet i dag. Men så finns de som är beroendesjuka och inte kan stävja det hur mycket de än de vill ha sitt barn! En grupp är även de som inte vetat om sin graviditet och festat på ovetandes. Oavsett har alkohol förekommit under graviditet under alla år men det pratas för lite om det förutom skador och risker.

Det är svårt att hitta en kvinna (eller man) som vågar berätta, och det förstår jag helt och fullt för klander förutom det man själv tynger sig med kan man vara utan.

Såå, är det någon som vill? Och snälla, alla ni som läser och blir förbannade, var det men klandra ingen som vågar berätta. Det ska vara för att lära andra omkring oss och för att komma vidare i livet med sin familj.

Jag har druckit alkohol och är gravid, har inga som helst svar på varför! Gör det inte längre men måste leva med det och är orolig över mitt barn och vad jag kan ha ställt till med!!! Folk som känner mig skulle aldrig kunna tro det! Mannen har inte ifrågasatt det då han tyckt att det varit så lite, men det tycker inte jag... Jag har rykte om mig att vara en bra mor och stöttar många i deras problem i mamma- hustru- arbetsrollen.

Så kom igen, skriv av er tack! Och ni andra, skäll inte, varmed i stället och tipsa eller stötta!

• Svar på tråden Alkohol under graviditet
  • Anonym (ågge)

Jag drack ett glas när jag avr i v.8..
    jag hade inte tagit gravtest än då men kände ändå på mig att jag var gravid, ändå tog man ett, men ångrar mig ändå inte som jag trodde. (är 21 år) Sen är de nog dumt att ångra sig med, de kan med göra sin skada av stresshormoner.
    har itne tagit något sen dess utan hållt mig helt borta.

• Länk

Jag drack innan jag plussade med nummer 1 ... var säkert bara i vecka 5 eller nått .. plussade någon dag senare å de var inge vidare kännslor just då ..Men hur ska man kunna veta ?
    Hade ju 17 år gammal ingen koll på sånt direkt förutom att mensen inte kom.
    Ingen fara skedd men ändå.
    Tycker att det inte riktigt räknas som att dricka under graviditeten..Men iaf.

• Anonym (klok men..)

Jag tycker att det är bra att alla som har en känsla skriver det de funderar på! Allt är välkommet! Tack för inlägg!

• Anonym (lugn..)

jag har hört av BM att fram tills v 10 så tar inte fostret någon skada av det man får i sig.. för att "det" livnär sig inte då direkt från mammans näring.. Kroppens egna försvar nämligen. som sagt, VET inte men så sa hon iaf. Låter logiskt!

Man ska nog inte oroa sig. Bodde i england 6 år och där rekomenderar läkarna att man inte ska överstiga 1-2 glas vin i veckan, så ett glas under hela graviditeten är nog inte något som man behöver ligga sömnlös över som många tror.

men självklart berättigar inte det att man fortsätter som vanligt.

tror att allt man sätter i sig, alkohol, mat, snask, brist på motion, stress, rökning.. jag det är en generell livsstil som påverkar mer..
    Jag personligen skulle oroa mig mer för barnets hälsa om jag slänger i mig skitmat som "chicken" nuggets, fabiksmat och massor av manipulerad mat. Men det är jag det..

Ta det lungt och TS.. bra fråga att ta upp då många förbannar alkohol som om det vore det värsta som finns.

• Anonym

Jag drack mig otroligt berusad (minnesluckor etc) innan jag plussade i vecka 3 el 4. Jag misstänkte inte att jag var gravid.
    Fick otrolig ågren över detta. Men har hört att så tidigt påverkar det inte embryot!

• Anonym (klok men..)

Under min utbildning fick jag lära mig att fram till v 12 är det värst att få i sig alkohol för under den tiden bildas nervsystem, hjärta och hjärna osv. Sedan ska risken minskas om man skulle dricka ett glas vin men då är man ju inte så sugen för då vet man ju att man är graivd. De flesta dricker just under de tolv första kritiska veckorna och ändå är det inte så vanligt med alkoholskador på barn.

Skulle vara intressant att höra fler varianter om detta tabubelagda ämne!

• Anonym (ågge)

jag har läst i både böcjer och internet att det är precis tvärt om att fram till v.6 så tar embryot näring från gulan och livnärar sig inget alls från modern, det är när gulan tar slut och embryot börjar ta näring från mamman som de blir farligt att dricka då det går direkt in i den.
    just som försvar att i början känner ju inte modern om den ahr nått och kroppen har inte riktigt kommit igång med att ge ut signaler vad den behöver och inte behöver.

• Anonym

Jag drack  helgen  innan jag  plussade, men  då vissta jag  ju  inte tat jag var gravid..

sen har jag smakat nån klunk vin/öl/cider  nån enstaka gång

Å min som e hur frisk som helst......

• Anonym (klok men..)

Jag "puffar" lite då jag tycker att tråden är viktig och att det finns många sanningar därute...

• Anonym (Gluggluggl)

Jag drack innan jag plussade, dock efter BIMdatum, det dröjde en vecka efter BIM innan testet visade plus och jag trodde inte att jag var gravid. Nu tänker jag inte dricka mer förrän jag är ogravid igen.

• Anonym (Gluggluggl)

Förresten, på 70talet drack min mamma ett glas vin när hon var gravid. Hon har berättat att babyn började sparka å leva loppan utav bara tusan, och fastän det då ansågs okej att dricka under graviditeten så vågade hon aldrig göra om det. Mitt syskon mår bra och har inga uppenbara skador. Jag vet iaf inte om några och tror inte att det finns några.

• Anonym

Jag drack varje helg innan jag plussade i vecka 4.
    Med första barnet...

• Anonym (Hmm)

Att dricka innan man plussat är klart okej. Vet man inte om att man är gravid så kan man klart inte låta bli att dricka pga det.

Men jag anser att misstänker man att man är gravid så ska man låta bli alkoholen och man ska absolut låta bli den när det är bekräftat att man är gravid.

Jag har oxå hört att det inte är förrän efter 10 veckor eller nåt som det är skadligt men jag tycker gott man kan låta bli iaf.

• Maria 79

Jag drack mej redlöst berusad o rökte säkert ett helt pkt cigg i v 4.
    Jag trodde inte att jag var gravid.
    Vi planerade bebis, men jag hade gått på myten med RFSU.s test att man kan testa upp till en vecka innan BIM, så jag testade samma dag o det var negativt.
    Så sen var jag på julbord med jobbet o snacka om detta att jag kan lika gärna dricka för jag är iallafall inte med barn.
    Ett par dar senare plussade jag dock med CB.
    DÅ fick jag ångest över helgens bravader och hade lust att skicka nån bomb till RFSU.
    Men min son är världens friskaste och han är 2½ år nu.

• maddson

Jag känner till en tjej som drack jämt tills hon gick över i sjunde månaden, då började hon misstänka att hon var grav. Hennes barn är helt okej. Eller känner till fler sådana fall där de förstått vid förlossning att de är gravida. Har mycket svårt att förstå det bara eftersom jag själv är så sjuk under grav.

• Anonym (smartie)

Min mamma är alkoholist och jag vet inte om hon drack när hon hade mig i magen eller inte (jag är bortadopterad) men vilket fall som helst så har jag aldrig haft några problem. Tvärtom är jag kunnig om mycket och väldigt snabbtänkt.

• Mirva

Några citat från ovan:
    Lollinondodda: "Tycker att det inte riktigt räknas som att dricka under graviditeten..Men iaf. "

Anonym(lugn..): "jag har hört av BM att fram tills v 10 så tar inte fostret någon skada av det man får i sig.. för att "det" livnär sig inte då direkt från mammans näring.. Kroppens egna försvar nämligen. som sagt, VET inte men så sa hon iaf."

Anonym: "jag har hört av BM att fram tills v 10 så tar inte fostret någon skada av det man får i sig.. för att "det" livnär sig inte då direkt från mammans näring.. Kroppens egna försvar nämligen. som sagt, VET inte men så sa hon iaf."

TS: "Under min utbildning fick jag lära mig att fram till v 12 är det värst att få i sig alkohol för under den tiden bildas nervsystem, hjärta och hjärna osv."

Anonym (hmm): "Att dricka innan man plussat är klart okej. "

Här är då fakta från Statens folkhälsoinstitut:

"Det är för sent att informera gravida om alkoholens skadeverkningar i vecka 12. Då kan fostret redan ha skadats. Så resonerar många av landets barnmorskemottagningar, som nu tidigarelägger de gravida kvinnornas första besök hos mödrahälsovården.
    ? Idag vet vi att även mindre mängder alkohol i början av en graviditet kan skada fostret. Det här är kunskap som föräldrarna måste få innan skadan sker, säger Ingrid Dalberg, samordningsbarnmorska i Blekinge."

"Numera vet man att den tidpunkt då ägget niderar, sätter sig fast i livmoderslemhinnan, kan skilja sig mycket åt mellan olika graviditeter. Det går alltså inte att säga att det är riskfritt att dricka alkohol under någon period tidigt i graviditeten.

Det är också känt att även om bara enstaka stråk av blodkärl hunnit utvecklas mellan ägg och livmoderslemhinna kan alkohol överföras till det millimeterstora embryot och skada det.  Därför är tidig information så viktig.

? Om vi börjar prata om alkohol först i vecka 12, då har den gravida kvinnan inte fått någon chans att ta hänsyn till det vi vet om skadeverkningar, innan det är för sent. Informationen ska naturligtvis komma innan skadan sker. Ingen kvinna har egentligen svårt att avstå alkohol under nio månader, om hon vet hur det kan skada fostret, säger Ingrid Dalberg."

Detta var utdrag från denna länk:
    www.fhi.se/templates/page____9987.aspx

• Anonym (klok men..)

Det är den infon jag fick under min utbildning, läste en del om debatter att få BM att informera mera och korrekt kring alkohol.

Det verkar ju osannolikt att alkohol inte ska kunna skada ett embryo som bildar hela nervsystemet...

Bra inlägg! och tack "smartie", det är det jag vill åt!

• Mirva

TS, ja det här är kanske lite OT. Men många BM är dåliga på att informera om olika risker överhuvudtaget. Om rökning, övervikt och alkohol. "Nä, det är ingen fara" verkar en del BM säga om alla dessa riskbeteenden. Det gör mig upprörd. Vi alla måste kunna få en korrekt information från BM, så att vi inte luras till att tro att det är ok.

Svar på tråden Alkohol under graviditet