• Fru Gustavsson

En gång för alla- hur rengöra nappflaskan?

Efter ytterligare ett tjafs med mannen om hanteringen av nappflaskor och mjölkersättning frågar jag, en gång för alla:
    Hur gör DU rent flaskorna?

Jag diskar dem direkt efter användning, med varmt vatten, flaskborste och diskmedel.
    Han sköljer dem i varmt vatten och anser att det räcker.
    Det anser inte jag, och blir irriterad på den slappa attityden han har.

Älsklingen föddes 061122. Välkommen älskade son!♥
  • Svar på tråden En gång för alla- hur rengöra nappflaskan?
  • Jasmina84

Jag gör som du, men kokar även emellanåt både flaskan och nappen.

• Ezzie

Jag gör som du=)

♡ Mamma till lilla Ebba♡
  • kokosbollen

Jag rengör direkt efter med diskemedel, men kör dem i diskmaskinen då & då, men försöker även koka dem när jag kommer ihåg/hinner!

• duojag

Jag gör olika oftast bara med varmt vatten och efter 2-3 gånger diskar jag den ordentligt, då i diskmaskinen o kokar nappen.

Ni får diskutera igenom o se om ni kan enas hur de ska vara annars så får väl du ta hand om flaskrengöringen så slipper ni irritationen.
    Hoppas de löser sig!

• skatt06

Vi diskar med diskmedel efter varje måltid. Kokar när det ges tid. Klart det händer någongång att man är iväg och man bara kommer över varmt vatten, då får det duga, men det känns inte bra.
    När man bara sköljer med varmt vatten så finns det fortfarande kvar en hinna av fett som bakterierna gosar sig i. Ska bebisen sen suga i sig detta.

Lycka till.

• ior74

Vi diskar dem för hand (utan borste) och då och då i diskmaskinen (fast inte nappen den kokar vi ibland).

Om man inte har tid att diska flaskan direkt så bör man skölja ur den med kallt vatten direkt. Jag minns inte varför, men det är något i mjölken/vällingen som fastnar i flaskan annars.

• Lovely Rita

Nu har vi visserligen bara haft bröstmjölk i flaskan men så här gör vi: Diskar efteråt med flaskborste och diskmedel och nån gång i veckan kokar vi alla flaskor med nappar, lock och rubbet. Då kokas även amningspumpen.

• ior74

Hittade detta om rengöring:
    Kontrollera att det inte finns sprickor i nappen genom att dra i den. Diska flaska och napp omedelbart efter användning. En odiskad nappflaska är en utmärkt groplats för bakterier. När du rengör flaska och napp spolar du först med kallt vatten så att mjölkproteinerna löses upp. Därefter kan du diska flaskan i diskmaskin och diska nappen för hand. Lägg nappen i kokande vatten några minuter en gång om dagen.
    www.growingpeople.se/templates_GP/GP_page.asp

• idis78

Vi diskade flaskorna direkt efter användning, samt kokade dem när vi kom ihåg.

• fjunis

Vi sköljer ur flaskorna med kallt vatten efter användningen och diskar dem sedan med diskmedel och flaskborste innan de används igen.

Svar på tråden En gång för alla- hur rengöra nappflaskan?