• 5 barn Waldenryd

Är det någon som har gjort Glykoltest

Ska göra detta test men fick ingen riktig förklaring varför. Mina värden har legat på 5 eller 6 när det har kollar sockret.

Vill bara veta lite grann vad man sk göra den dag man ska ta prover och tar det länge?
    Hoppas att någon kan svara på mina fråga.

• Svar på tråden Är det någon som har gjort Glykoltest
  • Shannara

Tror du menar glukosintolleranstest...
    De brukar göra det på alla som är överviktiga... Vet inte om du e det. Jag är det och de ville göra det på mej. Men ja gjorde det aldrig. Eftersom jag redan gått igenom två graviditeter utan problem och dessutom inte har haft tid eftersom jag tagit hand om mina föräldrars företag... o.s.v.

• penapöna

Om det är sockerbelastningen du menar (man mäter blodsockret under en längre tid) så går det till så här. Du kommer dit fastande och får dricka en sockerlösning (smakar illa). Du sitter kvar och prover tas innan du druckigt, efter en stund och efter ytterligare en stund. Har för mej att det är i 2 timmar man sitter där.

På en del ställen är får alla gravida gör detta oavsett vikt.

• Buppan

jag fick göra glykostest för att min pappa har diabetes. det är tydligen lättare att få graviditets-diabetes om man har det i släkten...? du får inte äta eller dricka (helst inte ens vatten tydligen) efter kl.00... sedan när du kommer till MVC testar de ditt blodsocker med ett stick i fingret. sen får du sätta dig i ett rum och dricka ett glas med någon slags sockerlösning, och sedan måste du sitta still och vänta i 2 timmar. man får inte gå omkring och så... Efter 2 timmar sticker de dig i fingret igen, och kollar så att din kropp har tagit om hand om det mesta av sockret på den tiden....

Så var det för mig iaf! Lycka till!

• Björkeli

Hej.

Jag skall göra sockertestet för att min första dotter vägde 4590g. Så där jag bor gör de testet på dem som har fött barn över 4000g o de som är överviktiga innan graviditeten.

Jag är en sådan person att jag äter frukost så fort jag har gått upp. Ni som gjort testet, e det inte svårt att vara utan mat i så många timmar?? Jag ser mig själv ligga på golvet o kräckas av hunger...

Lycka till ni andra som skall göra det!!!

• arwen

Alla gör det i v.28 hos min allmänna mvc

• Janis

HHär i Jönköping gör alla det en gång i v 28 och om man är överviktig gör mn det en gång extra fast då tror jag att man gör det tidigare (är dock inte säker på det). Själv ska jag göra det på tisdag...

• Kristin A

I Malmö är det också standard att man gör det här testet. Jag gjorde det i fredags (v. 13) för att det finns diabetes i min släkt, och kommer att få göra om det i v. 28 då man testar alla.

Det var inte så farligt att göra testet, man ska ha en citron med sig, eller citron på flaska så smakar inte så farligt. Två timmar efter att man druckit ur så tar man ett blodprov i fingret och får svar på en gång. Lätt som en plätt! Fast tråkigt att sitta på mvc i flera timmar...

Svar på tråden Är det någon som har gjort Glykoltest