• Teälskare

Myom och ivf

Om man har ett litet myom på 2 cm i livmodern, kan detta försämra chanserna att bli gravid genom ivf? Min läkare sa att det inte var någon fara för myomet i min livmoder är så litet men jag har läst annat här på FL.

Vad vet ni om saken? Vill ha all info...
  • Svar på tråden Myom och ivf
  • Nueva

Myom är vanliga. De är små muskelknutor i livmoderns muskelvägg. Stora myom kan bukta in i själva utrymmet i livmodern, vilket kan påverka ett eventuellt fosters möjlighet att tillväxa bra. Ett litet myom påverkar inte. Lita på din doktor, du! Han/hon har ju faktiskt sett just ditt myom, och säger att det är litet och inte påverkar. (Myom kan bli riktiga bamsingar, så 2 cm är ju ingenting.) Hoppas att det hjälpte något! Lycka till!

• Lycka1012

Mitt myom är över 5 cm i diameter och det ska inte påverka säger läkarna. Dock så sitter det helt på utsidan av livmodern och stör därför inget inuti livmodern.

• rollergirl

När jag gjorde ICSI-behandling hade jag två stora myom i livmodern som inte påverkade behandlingen men som kollades regelbundet när jag sedan blev gravid för de kan växa mer under en graviditet. Ett tag såg det ut som om det skulle bli kejsarsnitt p g a myomen (ifall barnet skulle få svårt att komma ut på vanligt sätt), men det bedömdes sedan att det skulle gå bra med vanlig förlossning. Sedan gjordes ändå kejsarsnitt (p g a andra orsaker), då var myomen av en apelsins- respektive en mandarins storlek.
    Vid en senare ICSI-behandling hade jag en liten polyp inne i livmodern, den bedömdes däremot kunna påverka möjligheten att bli gravid negativt så den togs bort (genom en enkel titthålsoperation), så troligen beror det helt på var myom/polyper sitter ifall de påverkar ev möjlighet till graviditet. Tycker också du ska lita på din läkare!

Lycka till!!

• cafyr

Jag har också ett myom som är ca 6 cm, det växer när man blir gravid och skall gå ner igen efteråt. Är väl inte alltid de gör det men min var uppe i 7 cm förra gången jag var gravid.
    Myom kan vara så stora att kvinnans barn får förlösas med kejsarsnitt för att den ligger i vägen. Inte ens det är farligt.
    Man vet inte om myom orsakar missfall. Det enda är att om de är tillräckligt stora och ligger inåt i livmodern kan den "ta plats" som barnet behöver, i vissa fall kommer barnet för tidigt. Man går då på extra växt kontroller. Myom är ärftliga och kan bli väldigt stora. Min moster hade ett som var stort som ett huvud. Din på 2 är ingen fara och som Nueva sa, lita på din läkare!
    Simma lugnt!

• Kusin Knase

Hej Teälskare! Jag har också ett litet myom, 3 cm, inne i livmodern men det sitter så till att det inte är i vägen, och än så länge har det gått bra...

Svar på tråden Myom och ivf