• vofflan

Röd päls mellan trampdynorna

Kan en hund ändra färg på pälsen mellan trampdynorna? Min har haft ljus päls , nu är den röd jätte röd, funderar på om det är "blod" han är inte skadad eller så , men om det skaver på något vis

Han har inte ont, o det är likadant på alla tassar, men det blir mer på vintern.

Vi har inte någont salt här

• Svar på tråden Röd päls mellan trampdynorna
  • skånenettan

Om jag inte har helt fel för mig så kan det bero på svamp.... Men jag är inte helt 100...

• vofflan

svamp? Är det några mer symtom på det?

• Namaste72

Svamp kan det vara, speciellt under fuktigt väder. Torka och kolla med vet om du måste köpa svampsalva. Fungoral tror jag den heter.
    Kan vara allergi också. Slickar vovven på tassarna?

• skånenettan

Hittade detta på en hundsida....

"Var uppmärksam på rödaktig missfärgning och röd irritation på trampdynorna och mellan tårna. Irritationen beror på ytlig svampinfektion som lätt får fäste om det ständigt är fuktigt i pälsen. Håll hårväxten nere på tassarna och om hunden har drabbats av svamp kan du prova denna huskur: Ta en msk flytande Atamon i cirka två dl vatten. Sätt hundens tassar i blandningen i ett par minuter. Torka noggrant efteråt. Gör så dagligen i en vecka. Atamon är ett konserveringsmedel som finns i livsmedelsbutiken."

• Namaste72

Okej. Kan vara våtexsem också. Jättesvårt att säga. Men om det inte kliar behöver du nog inte vara orolig.

• skånenettan

Våtexem brukar ge upphov till enorm klåda... Hade stora problem på min förra hund av våtexem...

• Höstlängtan

Tror inte alls du behöver vara orolig. Som jag förstod det är det pälsen som är röd, int huden. Eller? I så fall är det nog bara en missfärgning. Kan bli så runt munnen på hundar med skägg också.....

• vofflan

helt rätt huden är inte röd, bara pälsen

• Höstlängtan

Då behöver du som sagt inte vara alltfö orolig. Men ring och fråga en vet. om du känner dig osäker.

• LinaFalk

Min Collie har också röd färg på håret vid ena foten under tassen alltså! Tycker verkligen det är jätteskumt!!!

• mini97

Pälsen kan bli missfärgad om hunden har svamp.

• Lill trojan

Hejsan hade exakt så på min hund. Pälsen röd men syntes knappt nå på huden. De var svamp och fick ett hemma tips av en bekant att man knude tvätta med diskmedel några gånger. Provade de och de fungerade (Yes diskmedel) hade jag- Sen fick min killes hund de han provade oxå med diskemedel och de försvann. Så om man vill fixa de utan att gå till vet så prova.

• mysmamman2

diskmedel?? låter lite väl starkt tycker jag.....

tvätta tassarna med tvål och skölj med mycket vatten...
    torka sedan torrt mellan varje tå.. lägg papper imellan
    en stund så allt sugs upp och blås imellan tårna så hunden blir ALLDELES torr...
    Jag gör iallafall så på min hund för hon får lätt svamp om man
    ej håller torrt och rent mellan tårna..

Att din hund är röd och missfärgad i pälsen behöver inte bero på
    svamp utan att håret blir missfärgat av allt som hunden trampar i..
    Om hunden har svamp så brukar dom bli röd..och slicka en massa.

Men håller du torrt och tvättar som jag skrev överst så kommer det
    försvinna även de "röda"
    Lycka till !!

bf 11 februari
  • musses matte

Kompisens berner hade det så fotsvett hade han

Svar på tråden Röd päls mellan trampdynorna