• hugomaya

mjuklift eller hårdlift till barnvagn

Funderar på det här med barnvagn. Har tänkt mig en kombivagn, hittat en med mjuklift som man lägger en bräda i botten och får som liggvagn och sen kan använda som åkpåse. Vad tycker ni, mjuklift eller hårdlift, vilket är bäst, motivera tack.

• Svar på tråden mjuklift eller hårdlift till barnvagn
  • MammaTillFelicia

mjuklift absolut, mycket smidigare- mindre och lättare. går att göra om till åkpåse sen när barnet är större -längre användningstid.

• mimm

Vi köpte en hårdlift till Elias. Vi tyckte att det skulle passa oss bäst. Framförallt för att den gick att använda som extrasäng när vi var borta någonstans. Nu använde vi den nästan aldrig till det eftersom vi köpte en resesäng ganska tidigt så då hade vi kanske lika gärna kunnat ha en mjuklift. Inget vettigt svar kanske men det var så vi tänkte då. Nån nackdel kan jag inte riktigt hitta med hårdlift. Den var bra.

• Mama85

Jag tycker mjuklift. Hadde det själv till min dotter när hon var mindre, de var smidigt och lätt. MAn kundebära med sig barnet i liften om man gick in nån stans å lämnade vagnen utanför ex. Och sen när de växt ur den och vill sitta upp så e e bara å tabort den och så vips så har man en sitt vagn hur smidigt som helst!

• Tant Green

Vi valde mjuklift för att dottern skulle komma i september och det kändes mer ombonat och varmare med en mjuklift + att vi skulle bära den upp och ner till barnvagnsrummet varje dag och jag hade för mig att mjukliftar väger lite mindre än hårdliftar + att det var bra att kunna göra om den till åkpåse sen eftersom hon inte behövde liften från ca februari men det var ju fortfarande kallt då.

• Novus

Har provat båda och jag kan verkligen inte förstå varför man väljer en mjuklift framför en hårdlift. Om man inte har 5 våningar som man ska släpa den på.
    Har haft hårdlift både under sommar och vinter och det är verkligen kanon! Betydligt bättre med plats, lättare att "inreda" lättare att lågga i barnet osv. Därtill så har vi haft nytta av den då dottern inte kunde sova i sin spjälsäng utan bara i liften. Toppen även när man är borta, då den funkar bra som extrasäng

• polaris

Mjukliften har ju två funktioner eftersom man kan göra om den till åkpåse senare. Ångrar själv inte valet av mjuklift, superbra!

• Novus

Polaris
    Jag har inte hört/träffat någon som kunnat ha mjukliften som åkpåse efter de använt den klart som mjuklift. Min son är 3½ månad och jag vet inte hur han ska få plats om så där 2 månader

• Marlie87

Vi valde en mjuklift - den är lättare, bättre och längre bärhandtag (iaf på Emmaljugas), man kan ha den som åkpåse senare, och sen är jag och min sambo kanske lite mkt ibland - men vi tycker det är så mkt snyggare :)

• Tussiluskan

Hårdlift är säkrare om man slår emot något, eller någon skulle gå in i vagnen, tex. Skönare att sova i. Mjuklift är lättare att bära med sig om barnet somnar i vagnen och man vill gå in och inte kan ta med sig vagnen (som på typ öppna förskolan). Vi har haft både och, men nästan aldrig använt mjukliften, men det beror ju på vad man gör på dagarna, hur man bor, osv...

• Hoppe tossan

Jag har valt en hårdlift MED en liten smidig åkpåse i (min gamla från 80-talet). Verkar vara smidigt, eftersom jag tänker mig att man har den som extrasäng också (vi ska bo i husvagn i sommar)Jag köpte en hårdlift begagnad på myrorna (för det var den enda som passade i vår liggvagnsinsats på duovagnen) och så klädde jag om den. I en hårdlift är det lättare att bädda och det känns som att den är svalare och öppnare på sommaren än vad de som säljs på tex babyproffsen är (för på de kunde man inte ta av "toppen", överdraget liksom, dragkedjan gick inte hela vägen runt)

• Tant Green

Novus, tre rader ovanför ser dig ser du en som hade mjukliften som åkpåse Men min dotter var inte så stor förstås, hon hade väl åkpåsen till april ungefär, då var hon 8 månader och 68 cm/8 kg.

• Novus

Sudd
    Åh, en person Vilken liten tjej du hade! Dottern var oxå väldigt liten. Sonen är nu 64 cm och väger 7 kilo. Därtill kommer en stor overall och jag vet verkligen inte hur den ska funka hela vintern och våren.

• polaris

Min dotter är 8 månader och är rätt stor (10 kg och 72 cm) och får plats alldeles utmärkt! I somras tog vi såklart av locket (går hela vägen på en Brio Nova) och fördelen sedan att den är så ombonad och varm är just att det inte behövs så mycket under. I -25 har jag varit ute, då hade Elsa en overall och en fleecefilt på sig i mjukliften. Sådär, då var vi två!

Svar på tråden mjuklift eller hårdlift till barnvagn