• kate79

Ansträngningsastma, rörelse eller stillhet?

jag har en son som blir 3 år som sedan han var 1 till och från använder Bricanyl och Pulmicort för att vidga luftrören.

Medicinen hjälper. Jag har för mig att de på barnmottagningen sa (då när vi var där för länge sedan) att det var bra ifall de rörde på sig även när han är trång i luftrören, kan detta stämma?

• Svar på tråden Ansträngningsastma, rörelse eller stillhet?
  • frasse45

Om man har astma så är det bara bra att man rör sig och får bra kondition men det förutsätter att barnet är rätt behandlat o orkar röra sig. Har själv en son på 3,5år som har astma

• Wednesday85

jag håller med fras45, har själv haft ansträngningsastma som växt bort. men jag var nog 13-14 år när jag fick diagnosen..

• kate79

fras45: använder han medicin varje dag?

wednesday: när försvann den?

• Wednesday85

kate79- den har blivit bättre och bättre de senaste åren. jag har inte behövt använda bricanyl på säkert 2-3 år nu!
    jag vet ju inte om den finns kvar, men jag har iallafall inte märkt något på länge.
    förut kunde det vara jättejobbigt, speciellt om jag var förkyld, då pep det i bröstet hela tiden speciellt när jag låg ner.

hoppas det går över på din lille också!

• Fillay

Sonen min har oxå anstrengelses-astma. Det er bra at de oxå rører på seg ja, men de bør ha større mulighet for å hvile når de blir slitne. Tex ha med en vagn når man går lengre promenader i tilfelle han må sitte litt etc.

Min son bruker Flutide varje morgon og kveld, og så har han Ventoline som kan brukes ved behov, men det har vi sjelden hatt behov for..

• MissLilo

hur upptäckte ni att era barn had edte?

• Themis

Kate79;
    menar du att han ska röra sig under tiden han har jobbigt att andas?

Det är bra att vara aktiv och ha en bra kondition när man har astma, men att vara igång under tiden man får ett "anfall" vet jag inte om det kan vara så bra.
    Jag har ansträngningsastma (och allergiastma) och vill inte hoppa runt när jag jobbigt att andas. Då varvar jag ner en liten stund tills jag får lättare att andas igen. Det är väldigt ansträngande att fortsätta röra sig när man får "anfallen", jag blir väldigt trött av det.

Sen kan jag förstå om det är svårt att få en 3-åring att vara stilla när han får astma. Jag kan fortfarande minnas min mammas ständiga påminnelse att jag skulle ta det lugnt när jag var barn...och jag var väldigt aktiv.

• kate79

Themis: jag vet inte om det kan yttra sig olika.

Jag har inte märkt hos sonen att han får svårare att andas vid olika tillfällen men han har en förfärlig hosta vilket jag antar beror på trängre luftrör och när han får den här hostan så tar han det lugnare.

I övrigt så håller han igång som vanligt och som sagt jag har inte märkt att han vid andra tillfällen förutom när han hostar får andningssvårigheter.

Mamma till två underbara barn, Wilhelm 040221 och Tuwa 060210
  • Vimsigavera

Ja det är bra att röra på sig..men man bör ta det lugnt vid ansträngning...om man har det jobbigt annars ska man leka på som vanligt..alla mina 3 barn har eller har haft astma..min äldsta på 10 hennes växte bort vid 4-5 år..men har kommit tillbaka nu vid 10 och den är ännu värre nu...hon får alltid åka in och andas ventolin när hon är förkyld... Pojkens är på väg bort han har haft det sen 6 mån. men han behöver inte behandlas lika ofta nu som förr och han är snart 6 år..den yngsta har nyligen fått diagnosen hon är 2 år..jag har vuxen astma..så det kanske är därför barnen har fått efter mig..oftast växer barn astma bort vid 5 års åldern..men inte alltid det beror på hur svår den är...

• kate79

Vimsigavera: har dina barn haft problem med det hela tiden eller det kommer i skov?

• Vimsigavera

Kate79: det kommer bara när de är förkylda och det kan ju bli rätt ofta, och vid ansträngning..

• Themis

Vimsigavera:
    Eftersom du har astma och barnen har fått det så har de ju troligen fått det ärftligt. Men fler barn idag har oftare infektionsastma i ung ålder än förut. Jobbigt att alla dina barn fått astma. Hoppas det blir bättre.
    Vår äldsta har än så länge (peppa peppa) klarat sig. Vår 4-åring däremot har infektionsastma och blir dålig när har är förkyld. Han har mediciner förutom på sommaren då han mår bra. Denna vintern har dock varit bättre, så jag hoppas att det håller på att börja växa bort. Han har dessutom haft problem med sin magmunn vilket medfört komplikationer när han fått infektioner i kroppen.

På min pappas sida har många astma och allergi samt mina syskon och jag. Som barn var jag väldigt sjuk och var inlagd ofta på lassarettet. Så jag har haft lite "ångest" över hur det skulle bli med mina barn. Troligen är det så att vår yngsta har/haft infektionsastma. Men man vet ju inte heller framåt hur det blir för dem. Som du berättar, att er flicka fått tillbaka astman som 10-åring.

Har ni astma och allergi i släkten?
    Det var inte lika varnligt förut och astman och allergin har ju ökat, framför allt i Norden. Man kan ju undra varför?
    När jag var barn var jag den enda i klassen som hade astma, idag har det absolut fler i en klass som har det.
    Jag spekulerar i att det är märkligt att medicinerna inte utvecklats mer på alla dessa år. Jag hade samma mediciner som barn som även används idag.

kate79:
    Blir du något klokare på din undring? fras45 skrev bra tycker jag, att förutsatt att barnet är rätt medicinerad och mår bra så kan barnet röra sig, att träna är bra som astmatiker.
    Men hade jag varit dig hade jag nog kontaktat läkaren på er mottagning om du känner dig osäker på något och upplever att du vill ha ytterligare information. Om det var längesen ni var där kanske det ändå är dags snart för en träff igen för att följa upp honom.

• kate79

Varken astma eller allergi finns i någon av våra släkter.

Det var länge sedan vi var hos läkaren, sist han fick tillbaka symtomen så ringde jag till dem och då utfärdades ett nytt recept.

Min son har inga större bekymmer av det, i varje fall inte vad han visar utan han håller igång som vanligt.

Men ni som har barn vet ju hur det låter när de hostar, det låter hemskt. Nu när jag är mammaledig så brukar vi vara på ÖF och liknande och alla förfasar sig över hans hosta och säger liknande -ni ska nog vara hemma så att han får vila och andra tittar på en som man är världens hemskaste mamma som tar med en så pass sjuk kille på ÖF. Jobbigt tycker jag.

Jag kommer gå efter hur jag upplever han må, verkar han medtagen så tar vi det lugnt annars håller vi igång som vanligt.

Svar på tråden Ansträngningsastma, rörelse eller stillhet?