• Sanndra

Budget kök?

Vet att det är svårt att fråga hur mycket ett kök kostar att renovera..
    Men vad har ERA kök kostat? Anlitade ni någon som hjälpte till?

Är jätte sugen på att renovera köket men det är ju ekonomin som vanligt som sätter stopp, så det vore skoj att veta hur mycket man behöver spara tills man får sitt nya fina kök!

• Svar på tråden Budget kök?
  • Jojo77

Skall du totalrenovera eller bara "fräscha upp" lite?

• Sanndra

Måste bli nytt kök isf, för köket nu är från huset byggdes (50-tal), de är jätte charmiga, men lådor fastnar och två skåp har någon innnan oss bytt ut mot hemska 80-tals luckor som inte passar alls!

• Sanndra

Någon som har lite info?

• arianne03

Jag renoverade mitt kök, satte nya stommar, luckor, målade om, ny bänkskiva (massivt trä), nytt barbord, stolar och tog upp ett hål till vardagsrummet.

Kostade ca 12000:- totalt (IKEAs abstrakt röd)

• Sanndra

Oj, det var ju billigt! Gjorde du allt själv då?

• Sanndra

Några fler? Någon som har bilder och ungefärliga priser på vad kalaset kostar?

• Mamsis

Beror på om det ska dras nya rör och dras ny el...
    Utan det kan man komma undan otroligt billigt.
    Ikeas kök är mycket prisvärda och man behöver bara vara normalhändig för att få ihop det, men ett tips är att kolla i någon inredningstidning för att få veta i vilken ordning man bäst renoverar ett kök.
    Vårt kök gick på 10 000 men vi hade bara 5 överskåp och underskåp och fick en diskbänk i present.
    Kakel finns från 39 kr kvm, vanligt vitt då. Kolla på pricerunner.com eller prisjakt.se för att hitta de snyggaste och billigaste sakerna.
    Spis och kul/frys kostar mest men kan man behålla dem så är det inte dyrt alls egentligen.

Lycka till!

• jockesfru

Tibrokök...ca 75000

Ludvigs mamma
  • Sanndra

Tack för svaren, ska kolla pricerunner nu=)

10000 lät ju inte helt fel, kanske inte behöver vänta alltför länge då

• elinS

jag hade ett riktigt hemskt läskigt gammalt kök när jag flyttade in i min hyresrätt. det kändes ganska onödigt att lägga ut en massa pengar på en hyresrätt, så jag gjorde en riktig budgetvariant. bytte visserligen inga stomar men jag målade luckorna och bytte handtag.slet ner kaklet och gjorde en egen variant på mosaik (kostade mig ca 200kr för 4meter gånger 60cm kakel) drog bort plastmattan och la in svarta och vita rutor (jättelätt att göra själv) kostade 2000kr. Alla väggar+ tak målade jag vitt. sen har jag gjort en scablonmålning på en vägg med hobbyfärg. Den jag har är egendesignad men finns att köpa färdigt likadant.bytte bänkskivor 500kr Från början gick köket i färgerna brunt (skåpsluckorna) beige (golvet) gult (väggarna) oranget (kaklet) grått (bänkskivor).finns bilder i mitt galleri. bara några tips om man inte har så mycket pengar kvar efter att ha bytt stomarna

• miniGrynet

Vi gjorde köket i somras, ett IKEA-kök med luckor i högblankt vitt.

* Stommar, luckor, handtag, lådinsatser, täcksidor
    * Vitvaror (kyl/frys, ugn, häll och fläkt)
    * Kakel
    * Bänkskiva i laminat, sågad och klar
    * Golv
    * El
    * VVS
    * Snickare

Ja, jag tror att det var allt...
    Ja, vi fick i alla fall hela köket för det mellan 65 000 - 70 000 kr.

Vi satte ihop alla skåp innan snickarna kom och satte upp dom, vi ville inte sätta upp det för att vi har så sneda väggar så vi ville att nån som är van vid sånt satte upp skåpen åt oss så att vi slapp ha dom sneda.
    Bänkskivan satte vi dit själva, golv lade vi själva, kaklat har vi oxå gjort.

ღ ♥ ღ Elise ღ ♥ ღ
  • Sanndra

Vilka bra tips elinS!! Riktigt billigt alt. Fint blev det med ju!!
    Nu känner jag mig riktigt inspirerad!

Svar på tråden Budget kök?