• MakeMeHappy

HJÄLP!! Tidig graviditet och IPREN!

Fick precis ta en ipren, för min migrän.

I bipackssedeln stod det att om man försöker bli eller är gravid så ska man ej ta ipren, samt att all användning av ipren under någon del av graviditeten skall ske under läkares ordination, eller nåt sådant.

ÄR det skadligt för mitt foster? Någon som vet???

• Svar på tråden HJÄLP!! Tidig graviditet och IPREN!
  • sasan

Om du bara tagit en tablett tror jag inte det är nån fara. Jag tog Ipren vid minst ett tillfälle tidigt i min graviditet, och än så länge är min bebis i magen frisk. Men du kan ju alltid ringa sjukvårdsupplysningen eller bm om du är orolig.

• På Tiden

Ja, står det så i bipacksedeln så är det väl inte för att skrämmas. Låt bli att ta några fler Ipren under restenav din grav.

• Mylla

Antagligen inte, med en engångsdos. Ju mer desto farligare är det ju.

• MaryMalou

Jag tog också en ipren i början av min graviditet. Min unge är nu fem månader och jag har väldigt svårt att tro att han blivit påverkade av den där tabletten. Jag blev också rädd när jag fattade att det inte var bra men det fanns ju inte mycket mer att göra än att låta bli att ta ipren igen (eller några andra farliga tabletter).
    Jag vet inte riktigt vad det är som är farligt i ipren. Magnecyl ska man inte ta för att det ökar blödningsrisken men ipren vet jag som sagt inte. Någon annan som vet?

• Mercedes211

jag har hört att Ipren och Magnecyl är båda blodförtunnande och därför ska man undvika att ta dem under grav. Men jag TROR att det kan vara farligare att ta dem i slutet på grav. Har hört att man ska undvika dem de sista 3 månaderna av grav.

• myo

Man ska absolut inte ta ipren, det är bloduttunnande!!
    Du ska ta alvedon, det är helt riskfritt

• Tjollabolla

Det är ju ingen fara om du råkat ta det en gång, men gör inte det i fortsättningen. Ipren är blodförtunnande och alltså inte bra att ta när man är gravid.

Alvedon och Panodil är det som gäller.

.?:*¨¨*:?.4 dagar till Bebis kommer! 22/2 2007.?:*¨¨*:?.
  • Laisen80

Ingen fara ! Men Ipren påverkar Fostervattnet likaså ALLA mediciner som verkar inflammationshämmande..
    Jag har haft problem med en inflammerad njure och blev tvungen att ta inflammationshämmande .. vilket ledde till ul en gång i veckan och jättelite fostervatten.. Så ta såna mediciner Enbart enligt läkares ord.

• VikkeVire
    Mercedes211 skrev 2007-02-18 21:52:15 följande:
    jag har hört att Ipren och Magnecyl är båda blodförtunnande och därför ska man undvika att ta dem under grav. Men jag TROR att det kan vara farligare att ta dem i slutet på grav. Har hört att man ska undvika dem de sista 3 månaderna av grav.
    stämmer precis =)
Svar på tråden HJÄLP!! Tidig graviditet och IPREN!