• Hansarna

Svullen/förhöjd fontanell

Är det någon här vars barn har haft det.
    Blev själv halvt ihjälskrämd när jag ringde barnmottagningen för att fråga om det var pga feber min sons fontanell kändes svullen och förhöjd.
    Fick komma in på en gång med honom och ta en massa prover som tack och lov inget visade. Hjärnhinneinflammation var det de i första hand tittade efter.
    Usch vad jobbigt det var när de höll fast honom och stack honom i ryggen.
    Men flera timmar senare var vi hemma med en frisk pojk. Endast förkylningsvirus.
    Men fortfarande förhöjd fontanell, och inget svar på varför.

Så frågan igen.
    Finns det någon mer här vars barn har/haft det?

• Svar på tråden Svullen/förhöjd fontanell
  • TUA

Hej.
    När min son var 5månader ca så hade han hög feber och på natten när han sov vid mig så kände jag att hans fontanell var utåt buktande och det var kraftigt,vi fick åka in och göra alla hemska tester och sen visade det sig att han endast hade ett virus i sig...men fick det förklarat att på vissa barn så blir fontanellen kraftigt utåt buktande när dom har mkt hög feber. fontanellen gick tillbaka när febern släppt helt.

• Hansarna

Okej, så då är det febern iallafall. Skönt att höra. För även om läkarna sade att han var frisk
    (ja, bortsett från vanlig förkylning då)
    så var det svårt att släppa det riktigt när man inte fick något riktigt svar på varför han var svullen.

Tack :)

Svar på tråden Svullen/förhöjd fontanell